اخبار و مقالات

آشنایی با روش کار جاروبرقی

آشنایی با روش کار جاروبرقی

آشنایی با عملکرد جاروبرقی

جاروبرقی یکی از وسایل با ارزش محسوب می گردد به خصوص هنگامی که داخل خانه کثیف و پر از گرد و خاک می باشد. اگر از نحوه عملکرد جاروبرقی اطلاع داشته باشیم وقتی که دچار مشکل می شود به آسانی میتوانیم عیب آن را برطرف نماییم.

جارو برقی شامل یک موتور است که بوسیله برق روشن می شود و شروع به کار می نماید. موتور یک فن را به حرکت در می آورد که فشار هوا داخل جاروبرقی را کاهش می دهد و در این حالت یک خلاء جزئی ایجاد می گردد. در نهایت فشار هوای خارج به هوای درون نیرو وارد می نماید تا از راه لوله به درون جاروبرقی حرکت نماید.

زانی که هوا به درون جاروبرقی می رسد گرد و غبار و آشغالها بوسیله فیلتر از هوا جدا می شوند. جاروبرقی ها دارای انواع گوناگونی از فیلتر می باشند. در بیشتر جارو برقی ها یک کیسه ویژه پارچه ای یا کاغذی وجود دارد که هوا میتواند از آن عبور ماید اما اکثر اوقات گرد و غبار و آشغال ها نمی توانند عبور نمایند و در نهایت درون آن جمع می شوند.

در برخی جاروبرقی از یک محفظه ی ویژه به نام کانیستر بهکار پرفته می شود که هوای مکیده شده به همراه آشغالها درون آن با سرعت می چرخد و وقتی گرد و غبار به دیواره برخورد می نمایند به پایین افتاده و ته کانیستر جمع می شوند. هوای تقریبا تمیز از بالای آن به بیرون هدایت می گردد.

در بعضی دیگر از جاروبرقی از آب جهت تمیزکاری و شستشو به کار می رود. در این حالت گرد و غبار داخل ذرات آب گیر می افتند. به این دلیل که ذرات آب از هوا سنگین تر می باشند وقتی آنها به درون جاروبرقی می رسند در مخزن می افتند.

در موتور وکیوم استاندارد در بخش زیرین فن قرار دارد که مکش هوا را ایجاد می نماید. زمانی که هوا داخل می شود به سوی موتور هدایت نمی شود و از راه روزنه های کنار به بیرون منتقل می گردد. در نتیجه در این مدلها از یک فن دیگر جهت خنک کردن موتور مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با روش کار جاروبرقی

جاروبرقی ممکن است همانند يک ماشين پيچيده باشد ولی يک جاروبرقی متداول از شش جز اصلی می باشد:

  1. پورت مکش که ممکن است شامل لوازم مختلفی جهت تميز کاری باشند
  2. پورت خروجی
  3. موتور الکتريکی
  4. فن
  5. کيسه متخلخل
  6. مکانی که تمام اجزاي گفته شده در آن قرار گرفته است.

جاروبرقی چگونه کار می کند؟

نکاتی در مورد عملکرد جارو برقی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت:

  1. هنگامی که جاروبرقی را به پريز برق وصل می کنيد و آن را روشن کنيد
  2.  الکتريسيته موتور را به کار می اندازد. موتور به فن وصل شده است که دارای پره های زوايه دار (مانند پروانه هواپيما) است.
  3.  همانطور که پره های فن می چرخد آنها هوا را  به سمت پورت خروجی می برند.
  4.  زمانی که ذرات هوا رو به جلو حرکت می کنند تراکم ذرات (و بنابراين فشار هوا) در جلوی فن افزايش می يابد و در پشت فن کاهش می يابد.
  5. افت فشار پشت فن همانند همان افت فشاری می باشد که در پشت نی زمانی که نوشيدنی را مزه مزه می نمایید رخ می دهد. سطح فشار در سطح پشت فن نسبت به هوای خارج از جاروبرقی (محيط فشار هوا) کاهش می يابد. اين باعث مکش و خلا جزيی درون جاروبرقی می شود. هوای محيط خودش را به طرف جاروبرقی از طريق پورت ورودی هل می دهد چون فشار هوای درون جاروبرقی کمتر از فشار خارج است.
  6. همانگونه که فن دارد حرکت می نماید محل عبور جاروبرقی باز خواهد ماند و جريان ثابتی از هوا از طريق پورت ورودی حرکت وارد شده و از پورت خروجی خارج می شود.

چگونه جريان هوا کثيفی و بقايا را از روی موکت و فرش جمع آوری می نماید؟

مبنای کليدی اصطکاک است.اين آلودگی ها و کثيفی ها به کيسه جاروبرقی منتقل می شود ( ممکن است اين کيسه، يک کيسه پارچه ای باشد و يا يک کيسه کاغذی يکبار مصرف که درون يک کيسه پارچه ای قرار دارد).

هوای نسبتاً تميز هم از پشت دستگاه خارج می گردد. توجه داشته باشيد که هوايی که خارج می گردد بسيار گرم تر از هوايی است که داخل می شود به این دلیل که گرمای زائد را از موتور الکتريکی جذب می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *