اخبار و مقالات

اجاق گاز برقی و مزایا و معایب آن

اجاق-گاز-برقی

اجاق گاز برقی چیست؟

اجاق گاز برقی وسیله ای می باشد که با استفاده از نیروی برق عمل می نماید. در این مدل به جای استفاده از شبکه و سر شعله از المنت های هات پلیت مورد استفاده قرار می گیرد. که هر کدام دارای توان مخصوص به خود هستند. از لحاظ تعداد شعله نیز همانند آن چه در مدلهای اجاق گاز رومیزی گازی مشاهده نمودیم، بصورت ۲ تا ۵ شعله می باشند. (البته اجاق گازهایی که بوسیله برندهای کشورمان تولید می گردند، بیشتر بصورت ۲ شعله هستند.)

ولی هنوز یک چیز دیگر در مورد اجاق گاز برقی باقی مانده است. و آن جنس صفحه قابل استفاده است. بهتر است بدانید که اجاق گاز برقی از لحاظ جنس صفحه بصورت شیشه، استیل و لعابی تولید می گردد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نمی باشد که در کشورمان بیشتر تولید کنندگان به تولید اجاق گازهای برقی از جنس شیشه گرایش بیشتری دارند.

اجاق گاز برقی چگونه عمل می کند؟

اجاق های برقی اغلب در زیر سطوح نقاط قرمز رنگ که همان شعله های آن می باشند، المنت هایی گرمایی دارند. با اتصال اجاق گاز به برق، گرمای خیلی زیادی بوسیله سیم پیچ به المنتها منتقل گردیده که باعث می شود شما بتوانید قرمزی شعله های آن را مشاهده کنید. حرارت ایجاد شده از شیشه عبور نموده و به غذای شما منتقل می گردد. جالب این است که در این مراحل نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. کافی است دو شاخه را به برق متصل کنید.

انواع اجاق برقی

  • اجاق برقی مسافرتی

نوعی اجاق از نوع برقی که در اندازه های کوچک به منظور مسافرت مورد استفاده قرار می گیرد. این اجاق ها دارای المنت های الکتریکی هستند که دمای آن ها ظرف مدت کوتاهی بالا می رود. از اصلی ترین قابلیت این اجاق ها میتوان به قیمت مناسب و جا به جایی آسان آنها اشاره نمود.

  • اجاق برقی مسافرتی شارژی

اغلب پیدا کردن برق شهری یکی از مشکلاتی می باشد که همیشه افراد جهت استفاده از اجاق برقی در مسافرت با آن مواجه می باشند. جهت تامین برق مورد نیاز به منظور گرم نگهداشتن اجاق برقی شما نیاز به یک مبدل برق خودرو دارید تا برق ۱۲ ولت خودرو شما را به ۲۲۰ ولت تبدیل نماید. متاسفانه قیمت این دستگاه خیلی بیشتر است پس بهترین کار خرید اجاق شارژی است.

  • اجاق برقی رومیزی

اگر اجاق آشپزخانه شما گاز سوز می باشد. و اجاق برقی را تنها برای مواقعی که گاز قطع می گردد می خواهید، بهتر است. به سراغ مدلهای رومیزی بروید به این دلیل که  آن را روی کابینت قرار می دهید و پس از استفاده آن را جمع می کنید. اجاقهای رومیزی خیلی پرطرفدار هستند به این دلیل که در گذشته هم از اجاقهای گازی رومیزی خیلی استقبال می شد.

  • اجاق گاز صفحه ای

در حقیقت نوعی اجاق صفحه ای دقیقا مشابه نمونه گازی می باشد که روی کابینت آشپزخانه شما نصب می گردد. یکی از مزایای این اجاق قیمت مناسب آن می باشد. به این دلیل که شما با نصف قیمت یک اجاق گازی می توانید یک اجاق برقی خریداری کنید. برخلاف تصور خیلی از افراد در بعضی مدلها دمای این نوع اجاق چند برابر بیشتر از نمونه گازی می باشد.

  • اجاق برقی تو کار

در گذشته که اجاق های صفحه ای روی کار نیامده بودند، اجاق ها بصورت توکار بود و درون کابینت قرار می گرفت. رد حال حاضر هم با توجه به دکوراسیون داخلی منزل خیلی افراد این نوع اجاق را به اجاق صفحه ای ترجیح می دهند. فقط تفاوت این اجاق با نمونه گازی نوع سوخت آن است که به جای گاز از برق به کار برده میشود.

  • اجاق برقی تک شعله

این مدل اجاق فقط دارای یک عدد شعله می باشند که دمای آن نیز قابل تنظیم است به همین علت به آنها اجاق تک شعله می گویند. آیا تا به حال گازهای تشک شعله را دیده اید. اجاق برقی های تک شعله از قیمت مناسبی برخوردار هستند به همین دلیل شما می توانید در آشپزخانه خود حتما یک اجاق برقی رومیزی داشته باشید.

  • اجاق القایی

این نوع اجاق جهت گرم شدن از امواج الکترومغناطیسی بهره می برد. یعنی به جای گرم شدن خود اجاق ظرف روی اجاق گرم می شود. البته این نوع از اجاق اغلب دارای قابله هم هستند که بایستی جهت پخت و پز حتما از قابلمه مخصوص آنها استفاده نمود. سرعت داغ شدن آنها خیلی زیاد می باشد به صورتی که دمای ظرف غذا را طی مدت کوتاهی داغ می کند.

  • اجاق مادون قرمز

نوعی اجاق الکتریکی می باشند که بوسیله امواج مادون قرمز داغ می شوند. این اجاق ها همانند گازهای قدیمی به مرور زمان داغ شده و زمان زیادی طول می کشد که دمای آن کم شود. به همان رسم اجاق های گازی روی این اجاق ها تعدادی دایره وجود دارند که داغ می شوند و غذا روی آن ها قرار می گیرد.

اجاق-گاز-برقی

انواع اجاق گاز برقی از لحاظ جنس صفحه

  • اجاق گازهای شیشه ای

این جنس از گازها فوق العاده زیبا می باشند و صفحه ای مقاوم در مقابل حرارت دارند. بعد از هر بار استفاده باید به خوبی آن ها را تمیز کنید تا اثرات لک و چربی غذا بر روی آن ها باقی نماند.

  • اجاق گازهای استیل

از آن جایی که در بازه زمانی طولانی از گاز استفاده می نمایید. دوام و ماندگاری آن از اهمیت زیادی برخوردار است. اجاق گازهای استیل نسبت به دیگر مدلها از مقاومت بالایی برخوردار می باشند. و در حالی که مواد غذایی بر روی آنها ریخته شود خیلی نشان نمی دهد. و نیاز نیست پس از هر بار استفاده حتما آن را تمیز کنید. در حالی که مواد غذایی طولانی مدت بر روی آن ها بماند. و تمیز نشود در زمان تمیز کردن مقداری سخت خواهد بود و دیرتر پاک خواهد شد.

  • اجاق گازهای سرامیکی

این جنس از محصولها در برابر حرارت مقاوم هستند و در حالی که آب جوش بر روی آن ها ریخته شود ترک بر نمی دارند همچنین به آسانی نیز تمیز می شوند. گازهای سرامیکی طرفداران خیلی زیادی دارند و در مقابل گرد و غبار و چربی نیز مقاوم می باشند.

از آن جایی که قیمت اجاق گاز برقی خیلی بالا بوده و این گاز در دسته محصولات لوکس بازار قرار گرفته است. ترجیح بیشتر مردم به سوی صفحه شیشه ای سرامیکی می باشد. علت آن نیز در خاص بودن شیشه سرامیکی نهفته می باشد. پیشنهاد ما به شما هم خرید اجاق گاز برقی با شیشه سرامیکی می باشد.

مقایسه هزینه های اجاق گازی و برقی

همانند دیگر هزینه های خانه، انتخاب اجاق جدید شامل هر دوی هزینه خرید و هزینه های استفاده دراز مدت است. اجاق های گازی و برقی بسته به نوع و کیفیت دارای قیمت های گوناگونی هستند و در حالت کلی میتوان گفت که تفاوت چندانی از لحاظ قیمت ندارند. همچنین هزینه مصرف برق و گاز در شهرهای گوناگون متفاوت می باشد. به همین دلیل نمی توان حرفی در این رابطه زد. ولی به صورت کلی هزینه گاز طبیعی نسبت به برق کم تر می باشد. یک اجاق گاز نوعی هزینه ای در حدود ۱۰ الی ۳۰ % کم تر از اجاق برقی دارد.

مقایسه ایمنی اجاق گازی و برقی

در زمان پخت و پز با اجاق گازی، شما غذا را به طور مستقیم روی آتش شعله ی گاز می پزید. که خود این ذاتاً خطرناک می باشد، به این دلیل که هر جا آتش باز و مستقیم باشد، خطر سوختگی و آسیب وجود دارد و همین صورت خطر آتش گرفتن اشیاء قابل اشتعال اطراف نیز وجود دارد.

خطر نشت گاز هم هست، لذا هر خانه ای که اجاق گاز یا هر وسیله ی گازسوز دیگری همانند پکیج و بخاری داشته باشد، بایستی به سنسور تشخیص آتش سوزی و نشت گاز مجهز باشد. در برابر درست است که خطر سوختگی و آتش سوزی در اجاقهای برقی صفر نیست اما خیلی ایمن تر می باشند. تمیز نمودن اجاق های برقی راحت تر می باشد. البته اگر صفحه اجاق برقی شیشه با کیفیت یا سرامیک باشد. تمیز نمودن خیلی راحت تر خواهد شد.

در کل، هنگام خرید اجاق جدید میان اجاق گازی و برقی، چیزی را انتخاب نمایید که با آن راحت تر هستید. اگر نسبت به پخت و پز روی آتش احساس خوبی ندارید به دنبال اجاق برقی باشید. و به عبارت دیگر اگر به فکر هزینه ها نبود یا آشپزی حرفه ایی را می خواهید بهترین گزینه اجاق گازی است. انتخاب با شما است.

مراحل تمیز کردن گاز برقی

  • در کاسه ای مقداری آب گرم ریخته و پارچه تنظیف را برای مدتی در آن قرار دهید تا کاملا خیس بخورد.
  • بر روی کل سطح اجاق گاز برقی خود را به مقدار نیاز جوش شیرین بریزید.
  • دستمال را فشرده تا کف آن بر روی سطح اجاق ریخته شود. سپس بگذارید که به مدت پانزده دقیقه در این حالت باقی ماند.
  • حال با دستمال بصورت حرکتهای دایره وار اجاق را تمیز نمایید. و بگذارید که خشک باقی بماند. حتما توجه نمایید که هیچ گونه اثری از جوش شیرین باقی نماند. در آخر نیز بار دیگر برای اینکه اجاق درخشندگی بالاتری داشته باشد، با پارچه بر روی سطح آن بکشید.

روش نگهداری از اجاق برقی

  1. همیشه پس از استفاده از اجاق تا سرد نشده بوسیله یک پارچه تمیز روغن و مواد غذایی ریخته شده روی اجاق را تمیز نمایید. در حالی که قدیمی شوند، چربی های روی آن به دشواری پاک می شود.
  2. از قرار دادن قابلمه بزرگ و سنگین روی شعله اجاق خودداری نمایید. به این دلیل که این کار به المنت و صفحه دستگاه شما آسیب جدی وارد می نماید.
  3. هرگز تحت هیچ عنوانی اجاق برقی خود را برای نظافت شستشو ندهید. فراموش نکنید که یک وسیله برقی است و با شستن امکان برق گرفتگی افزایش می یابد.
  4. بعد از تمام شدن کار حتما به منظور ایمنی بالاتر دوشاخه دستگاه را از برق خارج کنید. فراموش نکنید کلیه دلایل خراب شدن وسایل برقی نوسان و قطع ناگهانی برق است.

اجاق-گاز-برقی

ویژگی ها و مزایای اجاق گاز برقی

اجاق های برقی همینطور ایمنی بیشتری را برای افراد به ویژه خردسالان فراهم می نماید. به این دلیل که دیگر از نشتی گاز، باز ماندن شیر گاز و… خبری نسیت. این موارد علت بر کم خطری اجاقهای برقی نیست، ولی به مراتب میتوان گفت که خطرات کم تری نسبت به اجاق گازی دارد.

توزیع حرارت در اجاق های برقی بصورت یکنواخت است. و همین باعث می گردد تا به مراتب غذا بهتر پخته شود. ولی در اجاقهای با انرژی گاز به علت ترکیب گاز با هوا و مشتعل شدن توزیع حرارت بطور یکنواخت انجام نمی گیرد.

جهت روشن کردن مشعل اجاق، به آسانی میتوانید دکمه کنترل را بچرخانید و آن را روشن نمایید. عایق به سرعت گرم شده و شعله روشن می شود. اجاق های الکتریکی بهتر از اجاق های گازی گرم شده و وسیله شما را گرم می نماید.

معایب اجاق گاز برقی چیست؟

یکی از مواردی که میتوان آن را به عنوان یک عیب برای اجاق گازهای برقی شمرد این است که شعله و حرارت این اجاق ها به راحتی یک اجاق گازی کم و زیاد نمی شود و نیازمند زمان بیشتری می باشد. در وقع کنترل دقیق دما با استفاده از اجاق برقی آسان نخواهد بود.

  • انجام برخی امور مربوط به آشپزی به علت گرما و حرارت حاصل از اجاق گاز برقی همانند سوخاری نمودن و برشته کردن با این نوع از اجاق گاز میسر نمی باشد.
  • به این علت که اجاق گازهای برقی دارای سطحی صاف هستند و بطور غیر مستقیم حرارت را به ظروف منتقل می نمایند از این رو ظروفی که روی آنها قرار می گیرند بایستی دارای کفی صاف و صیقلی باشند و ظروفی همانند ماهیتابه و انواع قابلمه که دارای ناهمواری در کف خود باشند نمی توانند گرما را به صورت یکنواخت هدایت نمایند و باعث نقص در جریان پخت غذا خواهد شد.
  • استفاده از بعضی ظروف مثل ظروف چدنی یا پیرکس جهت پخت و پز با اجاق گازهای برقی مناسب نمی باشند. و این مورد گزینه های انتخاب ظروف برای آشپزی را محدود خواهد کرد.
  • وابسته بودن پخت غذا به انرژی الکتریکی موجب می گردد. که پخت غذاها کاملا به منبع انرژی آن وابسته باشد و از آنجایی که قطعی برق نسبت به قطعی گاز بیشتر اتفاق می افتد با قطع انرژی الکتریکی پخت غذا ناقص خواهد ماند.
  • اجاق گازهای برقی نسبت به اجاق گازهای گازی دارای طول عمر کم تری می باشند. این اجاق گازها به علت ساختاری که دارند نمی توانند قبلمه های بسیار سنگین را تحمل نمایند. و در صورت قرار دادن اجسام سنگین بر روی آن ها ممکن است آن ها را دچار نقص نماید.
  • به علت تعرفه هایی که برای مصرف انرژی برق بایستی پرداخت، استفاده از اجاق گازهای برقی نسبت به انواع دیگر، هزینه بالاتری را بر مشتری متحمل می نماید.

نکات مهم هنگام خرید گاز برقی

  • قیمت اجاق

قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد به صورتی که قیمت محصول است که به انتخاب شما جهت می دهد. پیش از هر کاری میزان بودجه برای خرید اجاق برقی را مشخص نمایید. با این کار خود به خود مدلهایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و انتخاب برای شما آسان می شود.

  • نوع اجاق

اجاق برقی انواع مختلفی دارد، این بسته به نوع استفاده شماست که چه نوعی را انتخاب نمایید. اگر برای آشپزخونه منزل خود می خواهید، بایستی به سراغ مدلهای صفحه ای و توکار بروید. اگر اجاق را فقط جهت مواقع قطع شدن گاز شهری می خواهید نمونه رومیزی و برای مسافرت هم نمونه های سفری و پرتابل را استفاده نمایید.

  • جنس صفحه

به علت اینکه چربی و مواد غذایی روی اجاق ریخته می شود باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوانید آن را شستشو دهید. همچنین به دلیل اینکه امکان زنگ زدگی در صفحه اجاق بیشتر از ذیگر بخش ها است باید جنس آن استیل ضد زنگ و یا با رنگ سرامیکی به خوبی عایق شده باشد.

  • نوع المنت

مهم ترین قطعه ای که در اجاق برقی وجود دارد المنت آن است. زیرا گرمای تولید شده در اجاق برقی به وسیله المنت تامین می شود. المنت های سیمی معمولی معمولا خیلی زود پاره شده و کارایی خود را از دست می دهند بنابراین برای اجاق سفری مناسب هستند و برای اجاق آشپزخانه بهتر است از المنت های سرامیکی استفاده نمایید. زیرا علاوه بر طول عمر بیشتر گرمای زیادی هم تولید می کنند.

  • قابلیت تنظیم دما

یکی از بهترین آپشن هایی که اجاق برقی می تواند داشته باشد، دکمه تنظیم دما است که در دو نمونه آنالوگ و دیجیتال موجود می باشد. در نمونه آنالوگ یک ولوم چرخان این کار را انجام می دهد. ولی در مورد نمونه دیجیتالی با لمس کردن دو دکمه – و + دما قابل تنظیم است و روی صفحه نمایش داده می شود.

  • توان حرارتی دستگاه

توان تمام لوازم خانگی برقی با واحد وات سنجیده می شود. هرچه میزان عددی وات دستگاه شما بیشتر باشد گرمای بالاتری تولید می نماید. و به طبع آن مصرف برق شما هم افزایش پیدا می نماید. اگر به دنبال یک دستگاه بهینه هستید که میزان برق کمتری هم مصرف کند، نمونه های وات پایین یا اینورتر دار را انتخاب نمایید.

اصولا مناسب ترین توان حرارتی برای هر شعله 2.05 کیلووات میباشد و توان حرارتی های بالاتر بیشتر مناسب رستوران ها می باشد.

  • تعداد شعله

شما با توجه به نوع استفاده و تعداد اعضای خانواده خود باید تعداد شعله اجاق را مشخص نمایید. هر چه تعداد شعله اجاق بیشتر باشد شما می توانید تعداد بیشتر قابلمه و ظرف غذا را روی آن قرار دهید. مسلما برای اجاق سفری تعداد شعله های کمتر بهتر است زیرا تعداد بیشتر شعله جا به جایی آن را آسان می کند.

  • گارانتی محصول

همیشه به سراغ برندهایی بروید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. این محصولات معمولا کیفیت بالایی دارند، زیرا هیچ شرکتی جنس بدون کیفیت خود را گارانتی نمی کند. زیرا برای آن شرکت هزینه های سنگینی را به همراه خواهد داشت. پس می توان نتیجه گرفت جنس گارانتی دار با کیفیت هم هست.

1 دیدگاه در “اجاق گاز برقی و مزایا و معایب آن

  1. سمانه گلشادی گفت:

    میشه اجاق گازی رو تبدیل به برقی کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *