اخبار و مقالات

کتری و قوری و انواع عملکرد آن

کتری-و-قوری

کتری و قوری

در حال حاضر تمام انسان ها با قوری آشنایی دارند و در واقع در همه ی خانه های ایرانی کتری و قوری به چشم میخورد. قوری را میتوان یکی از پرکاربرد ترین لوازم موجود در آشپزخانه در نظر گرفت به این دلیل که چای یک نوشیدنی محبوب در بین تمام ایرانی ها است و در هر فصل روز و زمانی خوردن یک لیوان چای خیلی دلچسب خواهد بود.

همانند دیگر لوازم موجود در آشپزخانه قوری ها نیز دارای تنوع بالایی در شکل، جنس و کیفیت می باشند. جهت تهیه یک قوری مناسب بهتر است با قابلیت های آن آشنا شوید تا بتوانید بهترین قوری را برای تهیه یک چای خوش طعم خریداری کنید.

نکاتی که در هنگام خرید قوری مناسب باید مورد توجه قرار داد

سایز مناسب

کلیه قوری های موجود در بازار دارای یک دسته، یک لوله و در می باشند. و از نظر ظاهری به طور کامل به هم شبیه می باشند. ولی قوری ها با اینکه دارای ظاهر مشترکی می باشند از انواع متفاوتی برخوردار هستند. در زمان تهیه یک آن ابتدا بایستی این موضوع را در نظر داشته باشید که به قوری با چه ظرفیتی نیاز دارید. به این دلیل که قوری ها از انداز های گوناگونی برخوردار هستند.

دسته ی مناسب

در زمان خرید یک قوری علاوه بر اندازه و ظاهر بایستی به دسته ی آن توجه نمود. بهتر است قوری را تهیه نمایید که خوش دست بوده و استفاده از آن راحت می باشد. جنس دسته ی آن را نیز بایستی به شکلی انتخاب نمود که هنگامی که آن را روی کتری یا سماور قرار می دهید داغ نشود و همچنین نسوز باشد. به علت اینکه این وسیله در طول روز بار ها جابه جا می شود باید مقاوم باشند.

کتری-و-قوری

جنس بدنه

جنس بدنه قوری نیز از دیگر مواردی می باشد که در زمان خرید بایستی مورد توجه قرار داد. به این دلیل که قوری ها با جنسهای گوناگونی در بازار موجود می باشند از جمله: شیشه ای، چدن، استیل و… که هر کدام دارای قابلیت های متفاوتی است. و انتخاب آن به سلیقه شما بستگی دارد.

وجود فیلتر در قوری

بهتر است قوری تهیه نمایید که دارای یک فیلتر خاص جهت جلوگیری از ورود تفاله های چای به داخل لیوان چای شما شود. وجود فیلتر در کتری نیز موجب می شود پیش از به جوش آمدن آب، آن را تصفیه نموده و یک چای سالم و با کیفیت میل نمایید.

تناسب رنگ

جهت ایجاد یک هارمونی مناسب و زیبا بایستی به ترکیب رنگ کتری و قوری توجه داشته باشید. بهتر است آن را شما بر اساس دکوراسیون آشپزخانه تهیه کنید.

قیمت مناسب

شما بایستی با توجه به بودجه ی خود و مبلغی که می توانید هزینه نمایید اقدام به خرید یک قوری مناسب کنید. شما می توانید با توجه به کیفیت و جنس و سلیقه خود اقدام به تهیه قوری ارزان یا گران نمایید.

انواع جنس قوری

قوری ها دارای جنس های مختلفی می باشند که هرجنس از قابلیتهای مخصوص خود برخوردار می باشد. طعم چای در جنس های گوناگون آن متفاوت است:

سرامیک

مهم ترین قابلیت قوری های با جنس سرامیک را می توان اینطور بیان نمود که; دارای ویژگی حفظ گرما برای زمان خیلی طولانی می باشند. می توان بیان نمود که این قوریها به دلیل دارا بودن از دیواره ی ضخیم جهت دم کردن انواع چای سیاه و هر نوع دیگری که نیاز به دم شدن در دمای بالا دارند مناسب می باشند.

ولی بهتر است در زمان خرید، قوری سرامیکی لعاب دار تهیه نمایید به این دلیل که به موجب دارا بودن لعاب طعم چای را به خود نمی گیرد و سبب می شود در استفاده های بعدی از آن طعم ها باهم قاطی نشوند. و چای خوش طعمی را تهیه کنید.

کتری-و-قوری

چینی

قوری های چینی به دلیل اینکه طعم چای را به خود نمی گیرند. جهت دم کردن انواع گوناگون چای خیلی مناسب هستند. ولی خاصیت حفظ گرمای آنها به اندازه قوری های سرامیکی نمی باشد و چای داخل خود را سرد می کند. این جنس از قوری ها به این علت که گرما را با سرعت کمتری انتقال میدهند برای دم کردن دمنوش یا چای سبز مناسب تر هستند.  قوریهای چینی در برابر قوریهای با جنس استیل از دوام کم تر و در برابر قوری های سرامیک از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

استیل

قوریهای دارای جنس استیل به نسبت قوریهای سرامیکی بادوام تر می باشند. این جنس از قوری ها چای را خنک نمی کنند. و به همین علت جهت دم کردن چای کیسه ای مناسب می باشد.

شیشه

تماشای دم کشیدن چای در قوری های شیشه ای بسیار لذت بخش می باشد. ولی قوری های شیشه ای به این علت که لکه ها را نشان می دهند بایستی در پاک کردنشان دقت مورد نیاز را داشته باشید.

ست کتری و قوری

کتری بوسیله ای گفته می شود که جهت تهیه چای از آن مورد استفاده قرار می گیرد. از روشهای رایج که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد. این است که قوری را پر از چای نموده و بر روی کتری قرار می دهید. تا با استفاده از بخار آب خارج شده از کتری چای دم بکشد و آماده شود. و قوری بوسیله ای می گویند که دارای یک دسته و یک لوله است و چای یا دیگر نوشیدنی ها از آن خارج می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *