اخبار و مقالات

فرق بین دستگاه آسیاب و مخلوط کن

دستگاه-آسیاب-و-مخلوط-کن

فرق دستگاه آسیاب و مخلوط کن

دستگاه آسیاب و مخلوط کن هر دو از لوازم خانگی هستند که برای مخلوط کردن مواد مورد استفاده قرا می گیرند. اما امروزه نیز خیلی از مردم فرق میان دستگاه آسیاب و مخلوط کن را نمیدانند. آن ها در واقع کاربرد های متفاوتی با هم دارند. هر یک از آن ها به منظور هدف خاصی در نظر گرفته شده اند. بسیاری از افراد از آسیاب جهت خرد کردن چیزی یا پودر کردن استفاده می کنند.

از طرفی هم مخلوط کن همانگونه که از نام آن مشخص می باشد جهت ترکیب دو ماده با هم مورد استفاده قرار می گیرد. در یک کلام می توان گفت که از مخلوط کن در ترکیب دو ماده با هم به کار برده می شود. در حالی که آسیاب در عمل سنگ زنی یا پودر کردن مواد کاربرد دارد.

تفاوت دستگاه آسیاب و مخلوط کن

البته اینکه که هم چرخ و هم مخلوط کن عمل اختلاط را نشان می دهند کاملا درست می باشد. ولی هر یک از آنها با هدف مشخصی استفاده می شود. دستگاه چند کاره مخلوط کن و آسیاب برقی دستگاهی می باشد که جهت مخلوط نمودن مایعات و همچنین برای خرد یا آسیاب کردن گوشت، سیب زمینی، پیاز، مغز گردو، برنج، ادویه و مواد غذایی سخت مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت های سازنده این گونه لوازم خانگی، دستگاه های متنوع و جداگانه ای را به بازار عرضه می نمایند. که بعضی از آنها فقط یک کار خاص را انجام می دهد. و بعضی دیگر از آنها با استفاده از لوازم یدکی جانبی مختص انجام چند عمل مختلف با هم هستند.

دستگاه-آسیاب-و-مخلوط-کن

بخش های مختلف مخلوط کن

  • درپوش پلاستیکی

این درپوش از ریختن مواد مخلوط شده به بیرون جلوگیری می کند.

  • تیغه های مخلوط کن

این تیغه ها که جهت مخلوط کردن هستند، در وسط مخزن نصب می شوند.

  • قسمت آب پرتقال گیری

قسمت آب پرتقال گیری دستگاه از اجرای نظیر درپوش کلاهکی ساخته شده است که این قطعه روی بازوی مخلوط کن سوار می شود. مخزن مخلوط کن که این بخش از دستگاه روی دکمه سر موتور قرار می گیرد. و بازوی بلندی دارد که با کلاهک درپوش درگیر می شود. و روی دسته آن هم دگمه فشاری قرار دارد.

دستگاه آسیاب برقی

  • درپوش بخش آسیاب

وظیفه این درپوش آن است که از بیرون ریختن مواد آسیاب شده جلوگیری کند. درپوش های قسمت آسیاب این دستگاه، مجهز به یک قسمت فشاری هستند که با فشار دادن آن، موتور آسیاب به کار می افتد.

  • تیغه های آسیاب

تیغه آسیاب شامل دو نیم تیغه می باشد که تنها یک طرف آن تیز و برنده است. این تیغه ها اغلب از جنس فولاد بوده و خیلی مقاوم و ضد زنگ ساخته می شوند.

  • قسمت کائوچویی زیر تیغه

این قسمت کاسه آسیاب را بر روی خود نگه می دارد و محل دقیق آن، زیر تیغه و روی بدنه دستگاه می باشد.

قسمت الکتریکی مخلوط کن و آسیاب برقی را قطعات زیر تشکیل می دهند

  • موتور دستگاه

موتور معمولا دستگاه های مخلوط کن و آسیاب برقی از نوع Universal است و وظیفه آن ها به حرکت درآوردن تیغه ها جهت خرد نمودن یا مخلوط کردن مواد است. دور موتور آن ها بسته به نوع دستگاه تا حدود ۱۲۰۰۰ دور در دقیقه ویژگی تغییر دارد و سرعت تیغه نیز همان سرعت محور موتور است. جهت کارایی بهتر این دستگاه، باید به شکل لحظه ای حدود ۳ ثانیه روشن و استفاده شود تا نسوزد. بدین صورت که دکمه روشن را نگه داشته و سه ثانیه بعد ول می کنید و این کار را مجددا انجام داده تا به موتور دستگاه فشار وارد نشود و در اصطلاح نسوزد.

  • کلیدها

کلیدهای دستگاه در مسیر جریان الکتریکی قرار دارند و با فشار دادن درپوش آسیاب این کلیدها عمل نموده و موتور الکتریکی را به کار می اندازند تا تیغه ها به حرکت در آیند.

دستگاه-آسیاب-و-مخلوط-کن

نکاتی که جهت ایمنی دستگاه مخلوط کن و آسیاب برقی باید رعایت نمود

  • به یاد داشته باشید هرگز به صورت طولانی از دستگاه استفاده نکنید. همانگونه که بیان شد این دستگاه باید ۳ ثانیه عمل نماید و ۳ ثانیه نیز به آن استراحت داده شود.
  • قطعات آسیاب مخلوط کن برقی را هرگز با آب جوش تمیز نکنید.
  • هیچگاه قطعات دستگاه را با شعله آتش و حرارت های مستقیم خشک نکنید.
  • هرگز دستگاه اصلی که موتور در آن قرار داده شده را داخل آب فرو نبرید.
  • از ریختن مواد سخت درون آسیاب جداً خود داری کنید.
  • همیشه در زمان باز و بسته کردن دستگاه، دو شاخه را از پریز بیرون آورید. از آنجایی که آسیاب برقی با فشار دکمه شروع به کار می نماید، چنان چه به برق متصل باشد و شما در حال تمیز کردن یا باز و بسته کردن آن باشید، ممکن است تیغه ها به کار بیفتند و آسیب خیلی شدیدی به شما وارد نمایند.

جنس بدنه مخلوط کن

جنس بدنه مخلوط کن از دو نوع پلاستیکی و استیل ساخته می شود. بدنه ‌های پلاستیکی سبک می باشند. اما به ‌اندازه بدنه استیل در مقابل ضربه و آسیب با دوام نمی باشند. در ضمن اگر رنگ پلاستیک به کار برده شده در آن سفید باشد.

پس از گذشت چندین سال این رنگ به زردی می ‌گراید که طراحی ظاهری و شیک آن ها را تحت تأثیر قرار می دهند. به همین علت اکثرا جهت خرید مخلوط کن رنگ نقره ‌ای یا سیلور پیشنهاد می‌ شود چون این رنگ زیبایی بیشتری دارد و دوام آن هم بیشتر است.

هزینه لازم برای خرید مخلوط کن

بودجه ای که به منظور خرید مخلوط کن در نظر گرفته ‌اید تا حد بالایی می تواند راه را برای شما هموار نماید و تکلیف را روشن نماید. به این دلیل که شما بایستی در محدوده بودجه خود خرید را انجام دهید. در نتیجه این امر باعث می ‌شود خیلی از گزینه ‌های پیش رو حذف گردند و مدلهای محدودی باقی بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *