اخبار و مقالات

تفاوت قهوه ساز با اسپرسوساز چیست؟

تفاوت-قهوه-ساز-با-اسپرسوساز

تفاوت قهوه ساز با اسپرسوساز چیست؟

اسپرسوسازها و قهوه‌ سازهای قطره‌ای هرکدام به‌ نحوی خاص کار می‌ کنند. تفاوت قهوه ساز با اسپرسوساز این است که جهت تهیه اسپرسو بایستی آب حدودا جوش با فشار زیاد از بین پودر قهوه عبور داده شود. نحوه ایجاد فشار نیاز به منظور عبور آب بسته به نوع اسپرسوساز متفاوت می باشد در بعضی از اسپرسوسازها فشار نیاز با پیستون دستی و در بعضی دیگر به‌ کمک بخار یا پمپ ایجاد می‌ گردد. فشار مطلوب جهت تهیه اسپرسوی واقعی بایستی دست‌ کم حدود نه بار باشد. البته در حال حاضر معمولا اسپرسوسازهای نیمه‌ خودکار و تمام‌ خودکار بازار از ویژکی تولید فشار استاندارد پانزده بار برخوردار هستند.

در قهوه‌ سازهای قطره‌ ای آب داغ روی پودر قهوه ریخته و سپس قهوه دم‌شده براثر نیروی جاذبه به شکل چکه‌ طوری از فیلتر گذر نموده و درون قوری ریخته می شود. فشار تولید شده در قهوه‌ سازهای قطره‌ ای به‌ نسبت فشار تولیدی دستگاه‌ های اسپرسوساز مقدار خیلی ناچیزی است، احتمالا حدود تنها یکبار. در حالت کلی دستگاه‌ های اسپرسوساز در مقایسه با سایر انواع قهوه‌ سازها از فشار بسیار بالاتری به کار می برند.

تفاوت کاربری آسان

کار با قهوه‌ سازهای قطره‌ ای برقی هرگز سخت و پیچیده نمی باشد اسپرسوسازهای تمام‌ خودکار و سوپر خودکار هم تقریبا به ان شکل هستند. ولی اسپرسوسازهای نیمه‌ خودکار دقت و مهارت بالاتری می‌ طلبند. درمورد اسپرسوسازها تا به تمام امکانات دستگاه خوب مسلط نشوید، شاید ابتدا کار با آنها برایتان کمی دشوار باشد. برای تهیه صحیح اسپرسو بایستی خبره فوت‌وفن‌ های زیادی بود، همانند گفته افراد ماهر کوچک‌ ترین اشتباهی می‌ تواند روی طعم شات اثری ملموس باقی داشته باشد. قهوه‌ سازهای قطره‌ ای را تنها کافی است با آب و قهوه پر نموده و دکمه آغاز را بفشارید. البته قهوه‌ سازهای قطره‌ ای با تنظیمات بیشتر هم وجود دارد اما در حالت کلی از دستگاه‌ های اسپرسوساز راحت‌ تر هستند.

تفاوت-قهوه-ساز-با-اسپرسوساز

تفاوت تازگی و درجه ریزی قهوه

کیفیت اسپرسوی حاصل از اسپرسوسازها به عوامل خیلی گوناگونی بستگی دارد. برای مثال درجه ریزی قهوه و کیفیت و تازگی قهوه مورد استفاده برای تهیه اسپرسو ترجیحا بایستی قهوه درست قبل از دم‌ کردن آسیاب شود. هر نوع قهوه‌ ای هم قابل‌ استفاده می باشد. ولی بعضی اسپرسوسازهای مجهز به آسیاب داخلی با دانه‌ های غیر چرب و طعم‌ دار نشده بهتر عمل می‌ کنند. درجه ریزی و یک‌ دستی قهوه نیز مسئله بسیار مهمی می باشد. برای دستگاه‌ های اسپرسوساز اغلب از پودر قهوه دانه‌ ریز مورد استفاده قرار می گیرد. پودر قهوه برای تهیه اسپرسو همچنین بایستی یک‌ دست باشد. ولی قهوه‌سازهای معمولی در این مورد انعطاف‌ پذیرتر می باشند. برای قهوه‌سازهای قطره‌ای بیشتر آسیاب‌ های تیغه‌ ای هم کارسازترند و از پودر قهوه دانه‌ درشت‌ تری به کار برده می شود.

تفاوت مدت‌ زمان دم‌ آوری

دستگاه‌ های اسپرسوساز از نظر مدت‌ زمان دم‌ آوری سریع‌ تر عمل می کنند. دستگاههای اسپرسوساز قهوه ریزتری می‌ طلبند، در صورتی که برای قهوه‌سازهای قطره‌ ای لزوما نیازی به قهوه ریز در حد اسپرسو نمی باشد. هر چه پودر قهوه ریزتر باشد، مدت‌ زمان نیاز جهت دم‌ آوری کاهش می یابد. با قهوه‌ سازهای قطره‌ ای بسته به مدل دستگاه و نیز مقدار قهوه بایستی چیزی حدود پنج تا ده دقیقه منتظر باشید. ولی عصاره‌ گیری با اسپرسوسازهای خودکار حدود ۲۵ تا ۳۰ ثانیه زمانبر است.

تفاوت نسبت قهوه به آب

جهت تهیه اسپرسو به‌ ازای هر ۱٫۵ اونس آب به حدود ۷ گرم پودر قهوه نیاز داریم. در تهیه قهوه به‌روش قطره‌ ای بایستی برای هر شش اونس آب حدود یک تا دو قاشق غذاخوری پودر قهوه در نظر بگیریم. البته اندازه‌ ها در دستورهای گوناگون می‌ تواند کمی متفاوت باشد. ولی در حالت کلی شات اسپرسو دارای طعم به‌مراتب قوی‌ تری در مقایسه با قهوه‌ ای است که به‌ روش قطره‌ ای تهیه می‌گردد. به‌ عبارتی قهوه‌ تهیه‌ شده به‌ روش قطره‌ ای مزه تقریبا ساده‌ تری دارد. ضمنا با اسپرسوسازها قهوه کرمی‌ تری به دست می‌ آید، زیرا تهیه اسپرسو قهوه ریزتری می‌ برد و هم آب با فشار حیلی سریعی از میان پودر قهوه عبور داده می‌ شود. ولی قهوه حاصل از قهوه‌سازهای قطره‌ ای به‌علت اندازه درشت‌ تر پودر قهوه در حد اسپرسو کرمی درنمی‌ آید.

شات اسپرسو هم که می‌دانید کوچک‌تر از ماگ‌های مورداستفاده برای سرو قهوه ساده است. البته، از اسپرسو برای تهیه نوشیدنی‌های دیگری هم استفاده می‌شود:

  • لاته: یک شات اسپرسو + ۹ تا ۱۵ اونس شیر بخار داده‌شده
  • کاپوچینو: یک شات اسپرسو + ۴ تا ۵ اونس شیر بخار داده‌شده
  • آمریکانو: یک شات اسپرسو + آب داغ
  • تونیک اسپرسو: یک شات اسپرسو + آب تونیک

تفاوت از لحاظ قیمت

قهوه‌ سازهای قطره‌ ای از قیمت مشتری‌ پسندتری برخوردار هستند و به همین علت پرفروش‌تر می باشند. با زیر یک میلیون تومان هم گزینه‌ های متنوعی برای انتخاب خواهید داشت. ولی اسپرسوسازی که از برندی معتبر و دارای کیفیتی درخور باشد. چند میلیون تومانی آب می‌ خورد. تازه برای اسپرسوسازهای با ارزش بایستی در فکر خرید آسیاب قهوه باکیفیت هم باشید.

تفاوت-قهوه-ساز-با-اسپرسوساز

با این تفاصیل، قهوه‌ساز بخریم بهتر است یا اسپرسوساز؟

کاملا به خودتان بستگی دارد. شماهایی که اغلب شلوغ‌ هستید و از قهوه ساده استفاده می‌ کنید، قهوه‌ سازهای معمولی شاید برایتان راحت‌ تر خواهند بود و می‌ توانید همزمان برای چند نفر قهوه بدون هیچ مشکلی دم نمایید. ولی افرادی که به‌ طور خاص به اسپرسو یا سایر نوشیدنی‌ های بر پایه اسپرسو علاقه‌مند هستند. بایستی دستگاه اسپرسوساز خریداری نمایند. برای خرید دستگاه اسپرسوساز گزینه‌ های زیادی پیش رو است: نیمه‌ خودکار، تمام‌ خودکار و سوپر خودکار.

حرف پایانی

یکی دیگر از اصلی ترین تفاوت قهوه ساز با اسپرسوساز این است که دستگاه‌ های اسپرسوساز با قهوه‌ سازهای معمولی متفاوت عمل می‌ کنند. و قهوه یکسانی به دست نمی‌ دهند. اسپرسوساز هم نوعی قهوه‌ساز یه شمار می رود، ولی قهوه‌ سازی که استاد اسپرسو است. در صورتی که اغلب منظور از قهوه‌ساز در بیشتر موارد قهوه‌ سازهای قطره‌ ای میباشد که به‌ علت قیمت مناسب‌ برای مصرف خانگی رایج‌ تر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *