اخبار و مقالات

نکاتی در مورد خرید ظروف چوبی

خرید-ظروف-چوبی

نکاتی در مورد خرید ظروف چوبی

خرید ظروف چوبی یکی از چالش های پیش روی علاقه مندان به ظرف چوبی می باشد. ظرف چوبی از قدیم تا به حال در آشپزخانه‌ های ما حضور داشته است. از ظروف چوبی پر کاربرد می‌ توان به کاسه چوبی، بشقاب چوبی، سینی چوبی، قاشق چوبی و … اشاره نمود.

سرو سالاد در درون یک کاسه چوبی زیبا، حتما برای شما و مهمانان شما لذت‌ بخش خواهد بود. اولین نکته درباره ی استفاده از ظروف چوبی، حس طبیعی بودن و لذت در دست گرفتن یک وسیله ۱۰۰% طبیعی و زنده است.

به واسطه علاقه همه ی مردم به استفاده از ظروف چوبی و سنتی، رستوران‌ های سنتی و حتی فست فود های مدرن هم از ظرف چوبی به کار می برند تا مشتریان حس بهتری هنگام میل کردن غذا داشته باشند. با توجه به تولید و استفاده گسترده از ظرف چوبی سؤالاتی در ذهن هر فرد کنجکاوی به وجود می آید.

ظروف چوبی برای سرو غذای گرم نمی باشند

نکته اولی که بعنوان یک تولید کننده، فروشنده یا مصرف کننده بایستی در نظر داشته باشید این هست که نباید غذا و مایعات گرم را در داخل ظروف چوبی سرو نمود.

تولید کنندگان خارجی از کاسه‌ های چوبی تحت عنوان کاسه سالاد هم یاد می‌ نمایند. و این فرهنگ بطور کامل نهادینه گردیده است. که نباید از ظروف چوبی برای سرو غذاهای گرم استفاده نمود. هرچند که شاید برخی این کار را انجام دهند. اما اکثریت مردم انتظاری به منظور سرو غذای گرم در درون ظروف چوبی ندارند.

در ایران فضا کمی متفاوت می باشد. با توجه به نبود اطلاعات بعضی فروشندگان به اشتباه و بعضی خریداران به علت نبود اطلاعات کافی از این ظروف جهت سرو غذاهای گرم مورد استفاده قرار می دهند و در بعضی موارد مشکلاتی برای فروشنده و خریدار به وجود می‌ آید.

بعضی سودجو ها هم با انتشار کلیپ هایی تاکید بر ضد آب بودن و مناسب بودن ظروف چوبی به منظور سرو غذا و مایعات گرم دارند. شاید بتوان در ظروف چوبی به مدت و تعداد دفعات کم غذای گرم سرو نمود. ولی حقیقت این است که ظرف چوبی مناسب سرو غذای داغ نمی باشد.

رنگ مناسب ظروف چوبی چیست؟

نکته‌ ی دومی که در زمان بررسی قابلیت های هر ظرف چوبی بایستی به آن توجه داشت، مسئله رنگ ظرف چوبی است. چوب در حالت خام به علت وجود خلل و فرج زیاد و باز بودن آوندهای آن، همیشه جذب کننده موادی همانند مایعات و ذرات ریز هست و این ذرات در طولانی مدت در داخل همین سوراخ‌ ها و درزها نگه می‌ دارد.

باقی ماندن طولانی مدت مواد غذایی در بین سوراخ‌ های آوند چوب، باعث فاسد شدن آن‌ ها و ایجاد کپک و باکتری می‌ گردد.

با دانستن این مورد بایستی به دنبال پاسخ این سؤال بود که مناسب ترین پوشش برای ظروف چوبی چیست؟ در کشورهای پیشرفته سالیان سال است که از رنگ‌ های طبیعی و مخصوص ظروف چوبی جهت رنگ کردن ظرف چوبی به کار برده می شود. ولی در ایران همچنان خیلی از تولید کننده‌ های ظرف چوبی از رنگ‌ های شیمیایی و سرطان زا (سیلر و کیلر و نیم پلی استر و روغن جلا و پلی ارتان و …) برای پوشش ظروف چوبی مورد استفاده قرار می دهند.

متأسفانه خیلی از تولید کننده‌ ها احتمالا به علت ناآگاهی از وجود روغن‌ های گیاهی مخصوص چوب و بعضی به خیال اینکه روغن گیاهی گران‌ تر بوده سم خالص را به خورد خریدار می‌ دهند. با توجه به اینکه در زمان خرید اصل بر اعتماد به فروشنده است. و اطلاعاتی هم از استانداردهای ساخت ظروف چوبی ندارد، خریدار به اجبار اقدام به خرید این ظروف بی کیفیت می‌ نماید.

خرید-ظروف-چوبی

اصلی ترین نکته در زمان خرید ظرف چوبی چیست؟

شما بعنوان یک خریدار وظیفه دارید هنگام خرید ظروف چوبی از فروشنده بپرسید که رنگ اجرا شده روی ظرف تولیدی چیست؟ اگر فروشنده بیان نمود که از ((سیلر، کیلر، نیم پلی استر، روغن جلا چوب، پلی اورتان و …)) به کار برده است. فوراً محل را ترک نمایید و به هیچ وجه این رنگ‌ های سرطان زا را به رسمیت نشناسید.

روغن گیاهی نیز محدودیت‌ های ویژه خود را دارد. و نمی‌ توان همان رفتاری که با ظروف شیشه‌ ای و چینی دارید، با آن ظروف چوبی رنگ شده با روغن گیاهی داشته باشید. بهتر است بدانیم که در هر سازه‌ ای با محدودیت‌ هایی روبرو می باشیم و هیچ محصولی کامل نمیباشد. اگر علاقه دارید از یک ظرف چوبی شیک و ارزشمند و طبیعی به کار ببرید، پس بایستی محدودیت‌ های آن را نیز قبول کنید.

در مورد رنگ‌ های گیاهی ویژه چوب هم محدودیت‌ هایی وجود دارد. شما نمی‌ توانید نامحدود از ظروف چوبی به کار ببرید. روغن گیاهی مخصوص چوب امروزه بهترین گزینه برای پوشش ظروف چوبی می باشد. ولی شرکت‌ های تولید کننده روغن گیاهی ویژه چوب محدودیت‌ هایی برای رنگ‌ های خود در نظر گرفته‌ است و نمی‌ توان بی‌ محابا از ظروف چوبی به کار برد.

چه ظروف چوبی مناسب سرو غذا هستند؟

امروزه ظـروف چوبـی گوناگونی همانند قاشق و کاسه و بشقاب و سینی و لیوان برای سرو غذا وجود دارند. و در ایران هم تولید کننده‌ های خوبی از این دست ظروف تولید می‌ کنند. در واقع کارایی ظروف چوبی این هست که بایستی از آنها جهت سرو غذای سرد و میوه و خشکبار و آجیل و سالاد و… به کار برد. نباید چوب را در معرض تنش و تغییرات دمای بالا قرار داد تا آسیبی به ساختار آن وارد نشود.

از لیوان‌ های چوبی جهت نوشیدن مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. نکته این است که نباید مایعات گرم همانند قوه و چای را در این لیوان‌ ها سرو نمود. کاسه و بشقاب و قاشق چوبی از دیگر ظروف چوبی پرکاربرد هستند.

در استفاده از این ظروف چوبی هم بایستی نکات بهداشتی و ایمنی را در نظر داشت. تصور نمایید با یک قاشق چوبی آغشته به رنگ شیمیایی اقدام به پخت غذای گرم کنید. مطمئن باشید بر اثر حرارت آتش، رنگ به غذای شما نفوذ خواهد نمود.

خرید-ظروف-چوبی

خرید اینترنتی ظروف چوبی

در فضای اینترنتی ایران هم مانند دیگر کشور ها شرکت ها و افراد زیادی در زمینه تولید ظروف چوبی فعالیت دارند. نکته مهم در زمان خرید ظرف چوبی ارزان یا گران قیمت پوشش به کار رفته در آن است. برخی تولید کننده ها از رنگ های شیمیایی (سیل رو کیلر و نیم پلی استر و تمام پلی استر و پلی اورتان) برای پوشش ظروف چوبی استفاده می کنند.

خرید ظروفی که با رنگ های شیمیایی پوشش داده شده اند را به هیچ عنوان پیشنهاد نمی کنیم. حالا اگر از روغن های گیاهی استفاده کرده باشند، باید بپرسید از چه روغنی استفاده کرده اند. به عنوان مثال روغن زیتون و روغن بزرک برای استفاده صنعتی مناسب نیست و اساسا فروشنده ها و تولید کننده های ظروف چوبی نباید از این پوشش به کار ببرید.

بعد از خرید ظروف چوبی به چه نکاتی توجه نماییم؟

  • هرگز غذای ظروف چوبی را با ماکروویو گرم نکنید.
  • جهت شستن ظروف چوبی هرگز از ماشین ظرف‌شویی استفاده نکنید.
  •  از ایجاد تنش‌های دمایی شدید و گرم شدن بیش از حد ظرف چوبی بپرهیزید.
  •  هرگز ظرف چوبی را طولانی مدت در آب غوطه‌ور نکنید و اجازه ندهید آب را جذب کند زیرا باعث ایجاد ترک و اعوجاج در آن خواهد شد.
  • پیشنهاد می‌کنیم در بشقاب غذاهای سرد و زیر ۴۰ درجه سانتی‌گراد سرو کنید. اگر غذای نیمه گرم در ظروف چوبی سرو کردید، اجازه ندهید بیشتر از ۲۰ دقیقه ماندگاری غذا به طول بکشد. سرو برنج و خورشت در این ظروف پیشنهاد نمی‌شود.
  • در زمان شستن ظروف چوبی از فرچه پلاستیکی و مایع ظرف‌شویی استفاده کنید. بعد از شستن ظرف چوبی با مایع و آب گرم، آن را با حوله خشک نمایید و اجازه دهید ۲ ساعت در هوای آزاد خشک شود تا تمامی رطوبت آن از بین برود.
  • برای از بین بردن باکتری‌های احتمالی موجود بر روی ظرف چوبی، سرکه سفید را به نسبت ۱ به ۵ با آب ترکیب کنید و این محلول را روی ظرف آغشته کنید. اجازه دهید محلول ۱۰ دقیقه روی ظرف باقی بماند تا اثر کند. پس از آن با حوله خشک، رطوبت باقی مانده را پاک کنید.
  • اگر ظرف چوبی رنگ و زیبایی اولیه خود را از دست داد، با استفاده از سنباده ۴۰۰ یا ۶۰۰ کل کاسه را سنباده کاری کنید و به چوب خام برسید. در مرحله بعد گرد و خاک را از روی کاسه پاک کنید و کاسه را با آب گرم بشویید و دوباره با حوله تمیز خشک نمایید. بعد از ۷۲ ساعت و کسب اطمینان از خشک شدن نهایی، یک لایه روغن گیاهی مخصوص ظروف چوبی روی کار اجرا نمایید.

آیا ظروف چوبی برای سرو غذا امن هستند؟

اظهار نظر درباره ی اینکه آیا ظروف چوبی جهت استفاده امن هستند، بستگی به موارد گوناگون دارد. مطابق با گزارش‌ های آژانس امنیت غذایی (FSA)، استفاده از ظروف چوبی هیچ منع قانونی ندارد. رعایت نکاتی اشاره شده در بالا در زمان استفاده از ظروف چوبی باعث استفاده ایمن و بدون هیچ خطری می‌ شود.

شستشویی درست و استاندارد ظروف چوبی و عدم استفاده از غذاها و مایعات گرم در این ظروف، مانع از ایجاد آسیب به استفاده به ظرف چوبی و استفاده مصرف کنندگان از آن می‌شود. برای مثال یکی از محققان آزمایشی در مورد تفاوت خطرات میان تخته گوشت پلاستیکی و چوبی انجام داد. نتیجه آزمایش نشان داد که چوب حتی می‌ توان بی خطرتر از پلاستیک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *