اخبار و مقالات

پیرکس یا شیشه؛ مسئله این است

پیرکس یا شیشه 2

پیرکس (Pyrex) نام تجاری نوع خاصی از شیشه است که به طور صنعتی با نام شیشه بوروسیلیکات شناخته می شود. مواد تشکیل دهنده شیشه بوروسیلیکات شامل سیلیکا (شن) و اکسید بور است. اکسید بور یا به اختصار “بورو”، دارای ضریب انبساط حرارتی (COE) بسیار کمی است که باعث می شود این نوع شیشه برخلاف انتظارات معمول از شیشه ها، در برابر شوک های حرارتی مقاومت بالایی نشان دهد؛ بنابراین، هر چه ضریب انبساط حرارتی (COE) کمتر باشد، شیشه بوروسیلیکات مقاومت حرارتی بیشتری داشته و از کیفیت بهتری برخوردار است.

به دلیل مقاومت حرارتی بالا و چگالی پایین، این ظروف برای مصارف روزمره و حتی پخت و پز در فر و فریزر مناسب هستند. در حالی که شیشه معمولی فاقد این ویژگی ها است. همچنین در ساخت ظروف پیرکس هیچ ماده شیمیایی مضری استفاده نشده است، بنابراین می توان آنها را به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای پخت و پز و نگهداری غذا در نظر گرفت.

در ابتدای توضیحات بنظر متوجه شده اید گه ظروف پیرکس موارد کاربردی بیشتری در برابر ظروف شیشه ای دارند و اینکه ظروف شیشه ای بشتر برای زیبایی و دکور و مواردی که با حرارت ارتباطی نداشته باشند استفاده می شود.

دلایلی که باید ظروف پیرکس بخریم چیست؟

همان طور که می‌دانید، این ظروف از گذشته های دور مورد توجه بوده اند و همیشه توسط آشپزهای حرفه ای و غیرحرفه ‌ای برای پخت و پز انتخاب شده و می ‌شوند. جدا از زیبایی و شکیل بودن و خاص و متفاوت بودن، این ظروف مزایای زیر را برای سلامتی به همراه دارند:

هیچ مواد سمی در تولید آنها استفاده نمی‌شود:

برخلاف سایر ظروفی که هنگام پخت و پز در دمای بالا سموم آزاد می‌ کنند، ظروف پیرکس به عنوان بهترین گزینه می ‌توانند انتخاب شوند زیرا هیچ‌ گونه مواد سمی در ترکیب آن ‌ها وجود ندارد و 100 درصد غیرسمی هستند. با استفاده از این محصولات بی‌خطر، می‌ توانید تا حد امکان سموم و مواد شیمیایی را از زندگی خود حذف کنید. برای دانستن اینکه پیرکس چه کاربردهایی غیر از پخت و پز دارد می توانید مقاله دلیل نگهداری حبوبات و تنقلات در بانکه پیرکس را مطالعه نمایید.

حفظ گرما در زمان طولانی‌تر:

درست است که این ظروف مدت زمان بیشتری برای گرم شدن نیاز دارند، اما به دلیل اینکه گرما را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند، می توانند گزینه مناسبی برای سرو غذا نیز باشند.

به راحتی تمیز می شوند:

این ظروف برخلاف سایر ظروف، شستشوی راحتی دارند. اما بهتر است بلافاصله پس از استفاده، آنها را بخیسانید و برای این کار از آب ولرم و مواد شوینده استفاده کنید. این روش به ویژه زمانی که مواد غذایی به ته ظرف چسبیده باشد، بسیار موثر است. همانطور که می دانید، استفاده از سیم ظرفشویی و هر چیز زبر دیگری به آنها آسیب می رساند. تنها ایراد این ظروف این است که پس از شستشو ممکن است لکه هایی روی آنها باقی بماند.

ظروف همه کاره ای هستند:

می توان از این ظروف برای پخت انواع غذاها از جمله سوپ و خورش، برشته کردن گوشت هایی مانند مرغ، گوشت خوک یا گوشت گاو و همچنین سبزیجاتی مانند سیب زمینی، هویج و پیاز استفاده کرد. همچنین، این ظروف برای پخت کوفته، دسرهای پخته شده مانند پای سیب، لازانیا و سایر غذاهای مشابه نیز بسیار مناسب هستند.

پیرکس-یا-شیشه-1

پیرکس-یا-شیشه-1

اصول و قوانین استفاده از پیرکس

همانطور که می دانید، ظروف پیرکس برای مقاومت در برابر دمای بالا طراحی شده اند و می توانند دماهای بین 150-175 درجه سانتیگراد را بدون ترک خوردن یا شکستن تحمل کنند؛ بنابراین، از آن ها می توان برای پخت و پز استفاده کرد. با این حال، ضروری است که چند دستورالعمل را برای جلوگیری از ترک خوردن یا شکستن در نظر بگیرید. با رعایت این اقدامات احتیاطی و توصیه‌های سازنده، می توانید با خیال راحت از ظروف شیشه ای پیرکس برای پخت و پز استفاده کنید.

1.      ظروف شیشه ای پیرکس داغ را روی سطح سرد قرار ندهید یا آنها را در معرض تغییرات سریع دما، مانند انتقال از اجاق به میز سرد، قرار ندهید.

2.      هنگام استفاده از آن ها در فر، فر را با ظروف داخل آن گرم کنید تا به تدریج و یکنواخت گرم شوند.

3.      قبل از هر بار استفاده، پیرکس را برای هر گونه ترک یا خراش بررسی کنید.

4.      برای گرم کردن غذاهای خشک در مایکروویو از این ظروف استفاده نکنید.

5.      از قرار دادن این ظرف روی فلزهای سرد اجاق گاز خودداری کنید، زیرا احتمال شکستن ظرف وجود دارد.

6.      هنگام خارج کردن ظرف از فر مطمئن شوید که پارچه یا دستکشی که استفاده می‌کنید، خیس و مرطوب نباشد.

7.      از پیرکس روی اجاق گاز یا شعله باز استفاده نکنید، زیرا برای قرار گرفتن مستقیم در معرض حرارت بالا طراحی نشده است.

8.      از قرار دادن ظروف بسیار سرد روی اجاق داغ خودداری کنید. تغییرات ناگهانی دما ممکن است باعث خرد شدن یا شکستن ظرف سرد شود.

9.      پس از اتمام زمان پخت، درب فر را باز بگذارید و اجازه دهید دمای ظرف کمی پایین بیاید.

10. پیرکس قابل استفاده در مایکروویو است، اما حتماً دستورالعمل های سازنده محصول خاص خود را بررسی کنید.

11. وقتی ظرف داغ شد، مایعی به آن اضافه نکنید. افزودن مایع به شیشه داغ می تواند استحکام محصول را به خطر بیندازد و به طور بالقوه باعث شکستن آن شود.

12. از پیرکس برای پختن پاپ کورن در مایکروویو استفاده نکنید.

13. قبل از استفاده از ظرف در آب یا قرار دادن در فریزر، یخچال، مایکروویو یا فر از قبل گرم شده، اجازه دهید پیرکس به دمای اتاق برسد.

14. برای استفاده از آن در فر، ابتدا باید فر را از قبل گرم کنید.

15. این ظروف را نباید روی حوله خیس یا نمدار و یا مستقیماً روی کابینت و داخل سینک قرار دهید.

16. استفاده از شعله مستقیم برای پخت غذا در این ظروف مناسب نیست؛ برای این کار توصیه می شود از یک شعله پخش کن کمک بگیرید.

مهمترین دلایل شکشتن ظروف پیرکس در فر

شوک حرارتی یکی از مهمترین دلایل شکستن این ظروف درون فر است. شیشه نمی تواند نوسانات سریع دما را کنترل کند و زمانی که ظرف به سرعت گرم یا سرد می‌شود، قسمت های مختلف آن به میزان متفاوتی منبسط یا منقبض می شود و باعث ایجاد تنش و شوک حرارتی می گردد. اگر شوک حرارتی بیش از حد شدید باشد، ظرف پیرکس شما در فر می شکند. از اصل بودن جنس ظرفتان باید مطمئن شوید. نباید از هر ظرفی درون فر استفاده کرد. پیرکس به گونه ای طراحی شده است که می توان از آن درون فر استفاده کرد، اما برخی از ظروف شیشه ای که برچسب ایمنی ندارند و مقاومت آنها در برابر حرارت بالا مشخص نیست، نباید درون فر استفاده شوند. قرار دادن پیرکس در فری که صفحه محافظ ندارد، دلیل دیگر شکستن این ظروف است. صفحه محافظ کمک می کند حرارت به طور یکنواخت توزیع شود و از تماس مستقیم و ناگهانی حرارت با ظرف جلوگیری می کند. بدون آن، خطر شوک حرارتی و شکستن ظرف بیشتر می شود.

معایب استفاده از ظروف پیرکس

مصرف انرژی بالا در ساخت و تولید آنها: تولید شیشه پیرکس مصرف انرژی بالایی را در بر می گیرد. این به دلیل نیاز به دمای بالای مورد نیاز برای پردازش و ساخت آنهاست.

  • نیاز به زمان بیشتری برای گرم شدن و خنک شدن: پیرکس نسبت به ظروف فلزی، زمان بیشتری برای گرم شدن و خنک شدن نیاز دارد. لازم به ذکر است که در زمان پخت، باید زمان یا دما یا هر دو را به دقت تنظیم کرد، در غیر این صورت، غذا بیش از حد پخته یا تغییر رنگ می دهد.
  • محدودیت استفاده روی شعله مستقیم: این ظروف طراحی شده اند که در برابر تغییرات دمایی مقاومت کنند، اما توصیه می شود از قرار دادن آنها روی شعله مستقیم پرهیز کرد و بهتر است از آنها تنها در فر و مایکروویو استفاده کرد. در صورت استفاده بر روی اجاق گاز، استفاده از یک شعله پخش کن کمک بزرگی است.
  • محدودیت در پخت انواع غذا: می توان از این ظروف برای پخت انواع غذاها درون فر و مایکروویو استفاده کرد، و همچنین پخت غذاهایی با آب مانند خورش ها و سوپ ها و… اما جهت جلوگیری از شکستن این ظروف، استفاده از آن ها برای پخت غذاهای سرخ‌کردنی توصیه نمی شود.
  • شکننده بودن در صورت استفاده نادرست: برای جلوگیری از آسیب، هرگز درجه حرارت این ظروف را به طور ناگهانی تغییر ندهید. ریختن آب سرد روی ظرف داغ و یا قرار دادن ظرف داغ روی سطح مرطوب یا سرد از جمله عواملی است که منجر به شکستگی این نوع ظرف می شود.
  • مقاوم نبودن در برابر ضربه: این ظروف، در برابر ضربه مقاوم نیستند و نیاز به مراقبت زیادی دارند تا از ترک خوردگی، خراش و شکستگی در امان باشند. قبل از استفاده از آن ها و قرار دادن آنها در فر، ترک و خراش موجود در آنها را بررسی کنید، زیرا در صورت ترک خوردگی و در معرض حرارت زیاد قرار گرفتن، ممکن است شکسته شوند.

تشخیص ظروف پیرکس اصل از غیراصل

  • پروسه ساخت و ترکیبات مورد استفاده در تولید این نوع ظروف، اصلی یا غیراصلی بودن آنها را تعیین می کند. در محصولات اصلی، فرآیند شوک حرارتی صورت می گیرد که در آن، دمای ظرف به میزان بالایی افزایش می‌یابد و این امر باعث ایجاد خطوط و شکست هایی روی شیشه می شود که به مقاومت بالایی در برابر شوک حرارتی منجر می شود، این ویژگی در شیشه های معمولی وجود ندارد.
  • محصولات اصلی این ظروف، ساده و زیبا هستند و دارای درخشندگی بسیار بالایی می باشند که از شیشه های معمولی جلا و دوام بیشتری دارند.
  • تشخیص اصل و تقلبی بودن این نوع ظروف از روی ظاهر آنها دشوار است، زیرا تشابه زیادی با هم دارند. برای خرید ظروف پیرکس باید به دنبال برندهای شناخته شده در بازار بود که با رعایت استانداردهای لازم، محصولات با کیفیت تولید می‌ کنند.
  • عبارت های “prx” و “trx” را در کف ظرف جستجو کنید، این عبارات وجود اصالت و نشکن بودن ظرف را نشان می دهند.
  • سنگینی و ضخامت بیشتر محصولات اصلی نسبت به ظروف شیشه ای معمولی، نشانه اصلی بودن آنها است.
  • سطح صاف و صیقلی نیز از ویژگی هایی است که اصالت و نبودن تقلب در ظروف را نشان می دهد، در حالی که وجود ناهمواری ها و گره ها نشانه غیراصل بودن محصول است.

خرید بانکه پیرکس از سایت اخوان تریدینگ

شرکت اخوان تریدینگ با سال ها تجربه در زمینه فروش لوازم خانگی برقی و دکوری و پذیرایی آماده خدمت رسانی و مشاوره در زمینه لوازم خانگی می باشد. شما مشتریان گرامی می توانید با ورود به سایت اخوان تریدینگ، انواع ظروف پذیرایی از جمله کارد و چنگال، کفگیر و قابلمه های استیل با رنگ های متنوع را برای منزل و مهمانی هایتان سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *