اخبار و مقالات

ویژگی های یک سرویس غذاخوری مناسب

سرویس غذاخوری

ویژگی های یک سرویس غذاخوری مناسب چیست؟

خرید سرویس غذاخوری مناسب می‌ تواند خیال شما را از بابت پذیرایی و سرو غذا در مهمانی‌ ها و حتی استفاده روزمره راحت کند. از این رو خیلی پر اهمیت می باشد. و بایستی هوشمندانه انجام پذیرد. پیش از خرید بهتر است قابلیت های سرویس غذاخوری مناسب را بدانید و با دانش کافی این خرید را انجام دهید. در این مقاله مهم ترین این ویژگی‌ ها را به همراه نکاتی ظریف برای خرید سرویس غذاخوری مناسب ذکر نموده ایم.

سرویس غذاخوری

سرویس‌ های غذاخوری اغلب ۲۴ تکه است. و شامل اقلامی همانند بشقاب غذاخوری، بشقاب بزرگ، پیش دستی، کاسه و فنجان و… میباشند. همچنین این امکان برای شما وجود دارد تا اقلامی همانند دیس، ظرف کره، ظرف سس، بشقاب مخصوص سرو دسر و… را به صورت جداگانه خریداری کرده و به سرویس خود اضافه نمایید. در ادامه قابلیت های سرویس غذاخوری مناسب ذکر گردیده است.

کیفیت سرویس غذاخوری مناسب

از آن جایی که ظروف غذاخوری به صورت مداوم در طول روز استفاده می‌  شوند، کیفیت آنها بسیار مهم خواهد بود. به عنوان مثال هرچه مقاومت آن در مقابل ضربات بیشتر باشد، دوام و کیفیت زیادی دارد. از سایر قابلیت های کیفی یک سرویس غذاخوری مناسب میتوان به مقاومت در مقابل حرارت، قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی، ثبات طرح و رنگ، دوام برابر خط و خش و… اشاره داشت.
بهداشتی بودن ظروف نیز مهم می باشد. در ساختن ظروف غذاخوری نباید از عناصر خطرناک همانند کادمیوم و سرب استفاده کرد؛ به این دلیل که این عناصر برای سلامتی مضر هستند.

سبک و استاندارد بودن

یکی دیگر از قابلیت های سرویس غذاخوری مناسب، سبک بودن است. البته در عین مقاومت. ظروف غذاخوری که به منظور خرید انتخاب می‌ نمایید، بایستی سبک باشند. و در عین حال از قابلیت های کیفی همانند مقاومت در مقابل ضربه نیز برخوردار باشند.
وزن یک سرویس غذاخوری مناسب بایستی به گونه‌ ای باشد که با در دست گرفتن ظروف نباید سنگینی زیادی احساس نمایید. همچنین اندازه استاندارد ظروف را نیز مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال ممکن است برخی از سرویس‌ ها بشقاب‌ های بزرگتر از حد استاندارد داشته باشند و جای بیشتری را اشغال نمایند.

سرویس غذاخوری

برخورداری از اقلام کافی

همانگونه که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، معمول‌ ترین سرویس‌ های غذاخوری ۲۴ تکه دارند. ولی بهتر است مطابق با تعداد میهمانان‌ تان یک سرویس غذاخوری مناسب خریداری نمایید. به عنوان مثال سرویسی که جهت پذیرایی از ۱۲ نفر کافی باشد، مناسب یک خانواده تقریباً پر جمعیت خواهد بود. اقلام موجود در سرویس غذاخوری بایستی کامل و کاربردی باشند؛ در نتیجه از خرید سرویس‌ هایی که اقلام غیر ضروری دارند خودداری نمایید.

رنگ و طرح هوشمندانه

از سایر قابلیت های یک سرویس غذاخوری مناسب می‌ توان به رنگ و طرح هوشمندانه آن اشاره داشت. رنگ و طرحی که در تولید سرویس غذاخوری استفاده می شود بایستی قابلیت اضافه نمودن اقلام در آینده را داشته باشد. رنگ سفید یکی از بهترین رنگ‌ های ظروف غذاخوری می باشد که قابلیت ست شدن با طیف وسیعی از رنگ‌ ها و دکوراسین داخلی منزل را دارا است. در نتیجه سعی داشته باشید سرویس‌ هایی را بخرید که در آینده امکان اضافه نمودن اقلام جدید را به شما بدهد.

کاربردی بودن

از مهم ترین قابلیت هایی که یک سرویس غذاخوری را مناسب شما می‌ سازد، کاربرد آن است. پیش از خرید سرویس غذاخوری بایستی به کاربرد آن توجه نمایید. به عنوان مثال ممکن است سرویس را برای پذیرایی از مهمانان، استفاده در گردش و سفر یا استفاده دم دستی خریداری نمایید. به بیان ساده‌ تر هرچه کاربرد ظروف غذاخوری شما به نیازتان نزدیک‌ تر باشد، خریدی موفق‌ تر خواهید داشت.

انواع سرویس غذاخوری

سرویس‌ های غذاخوری انواع گوناگونی دارند که هم از نظر جنس و هم از لحاظ کاربرد با هم متفاوت میباشند. به عنوان مثال ظروف ملامین بیشتر برای استفاده دم دستی یا استفاده در گردش و سفر خریداری می‌ شوند. در صورتی که ظروف چینی اغلب برای پذیرایی در مهمانی‌ ها تهیه می‌ شوند. مهم ترین انواع سرویس غذاخوری:

ظروف غذاخوری سرامیکی

ظروف غذاخوری سرامیکی اغلب جهت استفاده دم دستی و خانگی یا حتی مهمانی‌ ها و دورهمی‌ های دوستانه خریداری می‌ شوند. این ظروف رنگ‌ های متنوعی داشته و به نسبت ارزان هستند. سبک‌ های مینیمالیستی اغلب در طراحی این ظروف به کار می روند.
نکته مهم، مقاومت ظروف سرامیکی میباشد. به این دلیل که مقاومت آن ها کم تر از ظروف چینی خواهد بود. در نتیجه زمان شستشو و جا بجایی ظروف سرامیکی بایستی مراقب باشید.

ظروف غذاخوری ملامین

این ظروف از رزین مقاومی ساخته شده‌ اند؛ به همین دلیل ظروف غذاخوری ملامین را می‌ توان در همه جا به کار برد. در مهمانی‌ های رسمی استفاده از این ظروف جهت پذیرایی مناسب نمی باشد و بهتر است از ظروف چینی استفاده شود. ظاهر ظروف غذاخوری ملامین زیبایی خود را دارد. و از تنوع رنگ و طرح زیادی برخوردار میباشد.

سرویس غذاخوری

ظروف غذاخوری شیشه‌ ای

این ظروف در طرح مات یا رنگ بندی‌ های گوناگون تولید می‌ گردند. و از استحکام مناسبی برخوردار می باشند. سـرویس غذا خوری شیشه‌ ای اغلب جهت استفاده دم دستی و گردش و سفر خریداری می‌ گردد. قابلیت های کیفی به کار رفته در رنگ و لعاب این ظروف اصلی است و بر اساس برند تولید کننده می‌ تواند متغیر باشد.

ظروف غذاخوری چینی استخوانی

بن چاینا یا ظروف غذاخوری چینی استخوانی از دیگر انواع سرویس‌ های غذاخوری می باشند. این سرویس غذا خوری مناسب پذیرایی از مهمانان و استفاده خانگی بوده و از مقاومت بسیاری بالایی برخوردار می باشد. رنگ غالب این ظروف سفید است. و طرح و نقش مختلفی روی آن می‌ نشیند. سرویس چینی استخوانی معمولا قابلیت شستشو با ماشین ظرفشویی را دارند. و مقاومت بالایی در مقابل خط و خط از خود نشان می‌ دهند.

ظروف غذاخوری چینی پرسولان

از سایر انواع ظروف غذاخوری چینی، چینی پرسلاین می باشد که ارزان‌ تر از نوع استخوانی می باشد. مقاومت این ظروف نیز مناسب است. سرویس چینی پرسولان قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارد. و طرح و نقش متعددی در تولید آن به کار می رود. رنگ‌ های بسیاری نیز دارند و برای سلیقه‌ های گوناگون، مناسب هستند.

سرویس غذاخوری سفالی

سرویس‌ های سفالین اغلب ارزان‌ تر از نوع چینی می باشند و ظاهری سنتی دارند. این ظروف معمولا مقاومت بسیاری زیادی ندارند و سنگین هستند. طرح و نقش این ظروف گاها با سلیقه‌ های گوناگون موافق نمی باشد. این سرویس غذاخوری مناسب استفاده دم دستی و روزمره می باشد.
سرویس‌ های غذاخوری سفالی را می‌ توان در ماشین ظرفشویی قرار داد. ولی بایستی توجه داشت که قرارگیری طولانی مدت این ظروف در مجاورت با آب می‌ تواند از طول عمر آن بکاهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *