اخبار و مقالات

نکات مهم برای خرید وسایل جهیزیه عروس

نکات مهم برای خرید وسایل جهیزیه عروس

یکی از کارهای مهم پیش از ازدواج و ورود به خانه مشترک، تهیه لوازم زندگی است. این روزها برخلاف گذشته، این کار به تنهایی توسط عروس و خانواده او انجام نمی شود. بلکه داماد نیز در این امر مشارکت کرده و معمولاً انتخاب و خرید وسایل به صورت مشترک انجام می شود. با این حال، لیست لوازم ضروری آشپزخانه جهیزیه عروس در بیشتر موارد هنوز توسط عروس تهیه می گردد.

اگر این روزها مشغول تهیه چنین لیستی باشید، احتمالا متوجه شده اید که این کار چقدر پیچیده است. در واقع، با نگاهی به بازار لوازم خانگی آشپزخانه، خیلی زود متوجه خواهید شد که تنوع بسیار زیاد محصولات مختلف، کار شما را سخت کرده است. به عبارت دیگر، شما نمی توانید و منطقی نیست که همه محصولات موجود در بازار را خریداری کنید. بلکه باید بتوانید با کمی برنامه ریزی و آینده نگری، مواردی را انتخاب کنید که کاربردهای بیشتری داشته و ضرورت حضور آن ها در آشپزخانه اثبات شده است.

به همین دلیل، در این نوشته می خواهیم به شما کمک کنیم تا بهترین لیست لوازم ضروری آشپزخانه جهیزیه عروس را با توجه به نیازهای خود تهیه کنید.

انواع لوازم برقی آشپزخانه

هر روزه محصولات جدید و مختلفی به عنوان لوازم خانگی برقی آشپزخانه معرفی می شوند. در گذشته ای نه چندان دور، حتی وسیله مهمی مانند مایکروفر نیز در دسته اقلام ضروری قرار نمی گرفت، اما امروزه به دستگاهی بسیار کاربردی و پرطرفدار تبدیل شده است. این در حالی است که سرخ‌کن های بدون روغن یا ایر فرایر، هنوز به عنوان یک کالای اساسی آشپزخانه در نظر گرفته نمی شوند؛ بنابراین، کامل کردن لیست لوازم برقی آشپزخانه با همه موارد موجود منطقی نیست.

برای کمک به شما در انتخاب بهتر، ما این محصولات را در سه دسته به شما معرفی کرده و در هر دسته، مهم‌ترین دستگاه ها را پیشنهاد داده ایم.

لوازم برقی آشپزی

منظور از لوازم برقی آشپزی، هرگونه وسیله ای است که برای تهیه و پخت غذا به شما کمک می کند. به عنوان مثال، انواع خردکن، آسیاب و غذاساز در تهیه غذا، و محصولاتی مانند پلوپز و بخارپز در پخت غذا نقش دارند. نکته مهم این است که بسیاری از این محصولات، علی رغم تفاوت های ظاهری، از نظر عملکرد مشابه هستند و کارهای مشابهی انجام می دهند.

به عنوان مثال، اگر یک غذاساز چندکاره خریداری کنید، احتمالاً نیازی به خرید جداگانه خردکن و مخلوط کن نخواهید داشت. در این شرایط، شما باید با توجه به نیاز، میزان استفاده و سلیقه خود، تصمیم گیری صحیحی انجام دهید.

بکارگیری این نکات در هنگام خرید جهیزیه به شما کمک می کند تا انتخاب های بهتر و معقولانه تری داشته باشید.

 1- انتخاب رنگ مناسب برای وسایل جهیزیه آشپزخانه

برای ایجاد هارمونی در دکوراسیون آشپزخانه، انتخاب رنگ ها بسیار اهمیت دارد. در زیر رنگ غالب برای هر گروه از وسایل آشپزخانه را انتخاب کرده‌ام:

وسایل برنزه و چوبی (مانند قاشق ها، تخته برش و کاسه ها):

    • رنگ غالب: قهوه ای تیره یا چوبی
    • هارمونی: با رنگ های طبیعی مانند کرم، سفید و طوسی

سرویس لباس خانه و دستمال آشپزخانه:

      • رنگ غالب: سفید
      • هارمونی: با رنگ های ملایم مانند آبی آسمانی، صورتی یا نارنجی روشن

سرویس ظروف پذیرایی (بشقاب ها، کاسه ها و لیوان ها):

        • رنگ غالب: آبی دریایی یا کرم
        • هارمونی: با رنگ های آبی تیره، خاکستری یا نقره ای

وسایل برقی آشپزخانه (مانند مخلوط کن، تستر و اجاق برقی):

    • رنگ غالب: مشکی یا استیل
    • هارمونی: با رنگ های متنوع از سفید و خاکستری تا قرمز یا زرد روشن

دکوراسیون دیواری و کابینت ها:

    • رنگ غالب: سفید یا خاکستری روشن
    • هارمونی: با رنگ های طبیعی مانند سبز آبی، زرد ملایم یا قهوه ای تیره

روشنایی آشپزخانه:

    • انتخاب مناسب روشنایی با رنگ گرم مانند زرد یا نارنجی که با رنگ های مطابق هارمونی داخلی آشپزخانه سازگاری داشته باشد.

این ترکیب رنگ ها به وسیله هارمونی و توازن، نمای زیبا و جذابی را در دکوراسیون آشپزخانه شما ایجاد خواهد کرد.

نکات مهم برای خرید وسایل جهیزیه آشپزخانه

نکات مهم برای خرید وسایل جهیزیه آشپزخانه

2- از بزرگ به کوچک خرید کنید

از لوازم برقی بزرگ شروع کنید، سپس به سراغ لوازم برقی کوچک، ست غذا خوری و در نهایت وسایل پلاستیکی و در اصطلاح خرده ریزها بروید.

لوازم برقی بزرگ

انتخاب و خرید این لوازم به دلیل اهمیت و حجم بالایشان، اولویت بالاتری دارد. برخی از این لوازم عبارتند از:

  • یخچال و فریزر: انتخاب یک مدل که از نظر اندازه و امکانات به نیازهای شما بخواهد.
  • اجاق گاز یا الکتریکی: مهم است که نوع مناسب و با کیفیتی را برای آشپزی های روزمره خود انتخاب کنید.
  • مایکروویو: بسیاری از کاربردهای روزمره را پوشش می دهد، از گرم کردن غذا گرفته تا پخت و پز سریع.
نکات مهم برای خرید وسایل جهیزیه آشپزخانه

نکات مهم برای خرید وسایل جهیزیه آشپزخانه

لوازم برقی کوچک

این دسته شامل لوازم کمتر بزرگ اما مهمی است که شامل:

  • مخلوط کن یا غذاساز: برای خرد کردن و مخلوط کردن مواد مختلف آشپزی.
  • قهوه ساز یا قوری آب گرم: بر اساس علاقه به مصرف قهوه یا چای، یکی از این دو را انتخاب کنید.
  • توستر یا گریل الکتریکی: برای تهیه ناهارهای سریع و آسان.

ست غذاخوری

این بخش شامل لوازمی مانند:

  • ست ظروف غذاخوری: شامل بشقاب، کاسه، قاشق و چنگال برای سرو غذاها.
  • ست لیوان ها: برای نوشیدنی ها و سایر نوشیدنی های گرم و سرد.

وسایل پلاستیکی و خرده ریزها

در نهایت، به انتخاب و خرید این موارد بپردازید که شامل می شوند:

  • ظروف ذخیره سازی غذا: برای نگهداری مواد غذایی در یخچال یا خارج از آن.
  • ظروف پلاستیکی متنوع: از جمله ظروف برای مخلوط کردن، اندازه گیری، و موارد مشابه.
  • سایر لوازم خرده ریز آشپزخانه: مانند درب بازکن قوطی، چاقوهای کوچک، دستمال آشپزخانه و…

این ترتیب به شما کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن لوازم ضروری آشپزخانه را تهیه کرده و در نهایت دکوراسیون و استفاده از آشپزخانه تان را بهبود دهید.

 3- شلوغ کردن آشپزخانه ممنوع

حین انتخاب وسایل جهیزیه آشپزخانه، به جای خرید انواع مختلف وسایل برقی، می توانید به انتخاب لوازم دو یا چند کاره با کیفیت و معتبر فکر کنید. این کار به چند نکته مهم کمک می کند:

  1. جلوگیری از شلوغی و به هم ریختگی: با خرید وسایل دو یا چند کاره، تعداد ابزارهای آشپزخانه کاهش پیدا می کند و فضای کابینت و میز کار آشپزخانه تمیزتر و منظم تر خواهد بود.
  2. افزایش کارایی: وسایل دو یا چند کاره به شما این امکان را می دهند که با استفاده از یک ابزار، کارهای مختلفی را انجام دهید. مثلاً یک غذاساز چندکاره می تواند وظایف خرد کردن، مخلوط کردن، آسیاب کردن و… را بر عهده داشته باشد.
  3. صرفه‌جویی در فضا و هزینه: به جای خرید وسایل جداگانه برای هر کار، انتخاب یک وسیله دو یا چند کاره معمولاً ارزان تر و بهره ورتر است. همچنین، این وسایل به شما امکان می دهند که در محدوده فضای کابینت آشپزخانه خود بهینه تر مدیریت کنید.
  4. دسترسی آسان تر به وسایل مورد نیاز: با داشتن وسایل دو یا چند کاره، نیاز به جستجوی بیش از حد برای یافتن وسایل مختلف کاهش می یابد و شما به راحتی می توانید به هر آنچه که نیاز دارید دسترسی پیدا کنید.

مثالهایی از وسایل دو یا چند کاره می‌توانند شامل غذاساز چندکاره، مایکروویو با قابلیت پخت و گرم کردن متنوع، یا مخلوط کنهایی با قابلیت پخت سوپ و غذاهای مختلف باشند. این وسایل نه تنها کار آشپزی را ساده تر می‌کنند، بلکه زمان و هزینه خود را نیز صرفه جویی می کنند.

 4- نکات ضروری برای خرید سرویس قابلمه

خورد و خوراک ما ارتباط مستقیمی با سلامتی ما دارد، و بیشترین بخش آشپزی با استفاده از قابلمه های مختلف و بر روی اجاق گاز صورت می‌گیرد. ویژگی های سرویس قابلمه می تواند تأثیر مستقیمی بر کیفیت پخت غذا و حتی بر عناصر مفید یا مضر آن داشته باشد؛ بنابراین، حین خرید سرویس قابلمه، بهتر است با دقت وسواس بیشتری به این موارد توجه کنید و تا حد ممکن بودجه خود را برای خرید قابلمه های با کیفیت و مناسب افزایش دهید. این هزینه و وسواس، در دراز مدت ضامن سلامتی شما خواهد بود.

5- انتخاب ظروف نگه دارنده شفاف

به دلیل نگه‌داری انواع خوراکی ها، حبوبات، ادویه ها و موارد دیگر، خرید ظروف نگهدارنده با سایزهای مختلف برای وسایل جهیزیه آشپزخانه ضروری است. بهتر است این ظروف را از جنس شیشه ای و روشن و پیرکس انتخاب کنید تا بتوانید با یک نگاه محتویات درون آن ها را مشاهده کنید.

6- چون و چرای انتخاب یخچال

انتخاب یخچال بر اساس سلیقه، بودجه و فضای آشپزخانه شما انجام می‌شود. در حین خرید یخچال، به ویژگی های زیر نیز توجه ویژه داشته باشید:

  1. کیفیت لاستیک‌ه ای دور درها: بهتر است که لاستیک های دور درها ضد باکتری باشند تا به بهترین شکل ممکن از حفظ بهداشت محیط داخلی یخچال مراقبت شود.
  2. دستگیره ها: دستگیره ها باید یک پارچه و متصل به بدنه یخچال باشند تا به دسترسی راحت تر و استفاده طولانی مدت تر از یخچال کمک کنند.
  3. سیستم خنک کننده دوگانه: این ویژگی باعث بهبود عملکرد خنک کننده یخچال می شود.
  4. آبریز و یخ ساز: حضور این دو ویژگی می تواند از کاربردی تر شدن یخچال در استفاده روزمره کمک کند.
  5. قابلیت تنظیم طبقات داخلی: این ویژگی به شما اجازه می دهد تا طبقات داخلی یخچال را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید.
  6. طبقات فلزی یا شیشه ای نشکن: انتخاب طبقاتی که از جنس فلزی یا شیشه نشکن باشند، از دوام و پایداری بیشتری برخوردارند.

همچنین، مواردی مانند محفظه صفر درجه، نمایشگر LCD، قابلیت انجماد سریع و… نیز امکانات اضافی هستند که ممکن است برای همه ضروری نباشند؛ اما باعث افزایش قیمت یخچال می شوند.

در زمان انتخاب یخچال فریزر، بهتر است یخچال بالا و فریزر پایین را انتخاب کنید، زیرا استفاده شما از یخچال بسیار بیشتر از فریزر خواهد بود. اگر فضای آشپزخانه شما محدود است، می توانید بهترین گزینه را با انتخاب یخچال “ساید بای ساید” پیدا کنید که دسترسی به همه قسمت های آن راحت تر است.

7- چون و چرای خرید اجاق گاز

در طراحی های مدرن آشپزخانه، استفاده از اجاق گازهای رومیزی به عنوان جایگزین اجاق گازهای نصبی در کابینت ها رواج پیدا کرده است. با این حال، اگر شما به دنبال اضافه کردن اجاق گاز به لیست وسایل جهیزیه آشپزخانه خود هستید، توصیه ما خرید اجاق گاز فردار می باشد. این نوع اجاق گاز به راحتی قابل حمل به خانه های مختلف است و شما نیازی به خرید یک فر جداگانه ندارید.

در صورتی که تمایل به خرید اجاق گاز رومیزی دارید، می‌توانید آن را بر روی یک کابینت کشویی نصب کنید تا به راحتی بتوانید آن را همراه خود به هر خانه ای ببرید. همچنین باید به خاطر داشته باشید که با انتخاب یک اجاق گاز رومیزی، احتیاج به یک فر توکار نیز خواهید داشت.

با این توضیحات، شما می توانید بر اساس نیازها و فضای آشپزخانه خود تصمیم به خرید اجاق گاز فردار یا رومیزی بگیرید و از این طریق بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

8- در مورد خرید سرویس چینی

معمولاً خرید سرویس چینی به عنوان لوکس‌ترین سرویس غذا خوری برای پذیرایی از مهمانان صورت می‌گیرد، بنابراین توجه به کیفیت، طرح، نقش و حتی تعداد قطعات آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از خریداران در انتخاب سرویس های چینی به دلیل اطلاعات کم و هیجان زیاد، ممکن است دچار سردرگمی شوند و خرید نادرستی انجام دهند.

نکات مهم برای خرید وسایل جهیزیه آشپزخانه

نکات مهم برای خرید وسایل جهیزیه آشپزخانه

9- چون و چرای خرید لوازم برقی

با توجه به اینکه لوازم برقی خانگی معمولاً دارای عمر طولانی تری از ده سال هستند، انتخاب آنها برای جهیزیه آشپزخانه نیازمند دقت و بررسی جوانب مختلف است. از خرید لوازم غیر ضروری صرف نظر کرده و به مواردی همچون، میزان مصرف انرژی، امکانات محصول، حجم کالا و فضای مورد نیاز برای آن، خدمات پس از فروش، قیمت، تناسب رنگ و طرح محصول با سلیقه شما و… توجه کنید. یادتان باشد هرگز گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات برقی را فدای قیمت کمتر کالاهای بدون گارانتی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *