اخبار و مقالات

مزایا و معایب ظروف چدن

مزایا و معایب ظروف چدن

مزایا و معایب ظروف چدن

امروزه انواع ظرف های پخت و پز از استیل ضد زنگ، سری سرامیک، تابه ها و قابلمه های مسی، دیگ با روکش تفلون نچسب و آلومینیوم در بازار بسیار مشاهده می شوند. و در سال های اخیر جای ظرف های چدنی (Cast-iron cookware) قدیمی و پرطرفدار را گرفته اند. اما در واقع هیچ یک از این ظرف های آشپزخانه تاکنون امنیت و دوامی مثل قابلمه ها، تابه ها و دیگ های چدن را نداشته اند. به همین دلیل است که هر چه می گذرد مردم از مزایا و معایب ظروف چدن تهیه ی غذا درون ظرف های چدنی آگاهی بیشتر پیدا می یابند. و این نوع ظروف روز به روز پرطرفدارتر می گردد.

شما اگر در حال حاضر به بازار بروید، خواهید دید که قابلمه ها، تابه ها و دیگ های چدنی مجددا جای خود را پیدا نموده روی کار آمده اند. و در بیشتر مغازه ها مشاهده می گردند. پس پیشنهاد ما به شما این است، اگر در خانه دارای ظروف چدنی از قدیم هستید، توجه نمایید که آن را بیشتر استفاده کنید. و اگر ظروف چدنی ندارید، به بازار بروید و دست کم یک تابه از جنس چدن برای منزل تهیه کنید.

قیمت ظروف چدن

به علت مراحل راحت و ساده ی تولید ظرف های چدنی قیمت این نوع ظرف ها بسیار به صرفه است. اگر قیمت ظروف چدنی را با دیگر ظرف های روکش دار نچسب مورد مقایسه قرار دهید. می توانید اختلاف قیمت و مقرون به صرفه بودن ظرف های چدنی را متوجه شوید. به علاوه بایستی این مورد را مد نظر قرار داد که اگر این روکش ها در ظروف نچسب ار بین بروند مجددا نمیتوان آن را بازسازی و تعمیر کرد و در حققیت بلا استفاده خواهند شد.

ولی ظرف های چدنی از راههای کختلف مجددا دارای قابلیت تعمیر و بازسازی هستند. و برای همین اگر این ظروف را در آشپزخانه خود داشته باشید تا مدت های طولانی خواهید توانست از نظر اقتصادی صرفه جویی کنید. اگر بطور منظم ظروف چدنی را بازسازی کنید، عمر این ظروف بسیار بیشتر خواهد شد. و برای مدت طولانی خواهید توانست از آن ها در آشپزخانه خود استفاده کنید.

مزایا و معایب استفاده از ظروف چدن در رستوران

بله! نه تنها می توان به کار برد، بلکه خیلی از این رستوران ها طرفدار تهیه انواع غذاها را در تابه ها و قابلمه های چدنی می باشند. حتی ظرف های چدنی اصل در یک سری جاها به جای ظرف ها سرو غذا هم در رستوران های مشهور به کار می روند.

اگر ظرف های چدنی زنگ بزنند بلا استفاده می باشند؟

خیر. اگر ظروف چدنی تان دچار زنگ زدگی شده باشد، تنها بایستی با سیم ظرفشویی آن لایه ی زنگ زده را از روی چدن جدا کنید و یک بار دیگر ظرف چدن را تعمیر و بازسازی کنید. برای راحتی بیشتر از شوینده های قوی میتوانید بهره ببرید تا لایه زنگ زده را بدون زحمت زیاد جدا کنید. اما بایستی از سمی نبودن این شوینده ها مطمئن شوید تا ترکیبات سمی و خطرناک جذب ظرف نشود.

مزایا و معایب ظروف چدن

میزان پخش حرارت ظروف چدنی

خیر. شاید فکر کنید بدنه کلفت ظروف چدنی موجب خواهد شد تا حرارت به شکل مساوی پخش شود، اما بایستی آگاه باشید که اکثر مواقع قابلمه ها و تابه های چدنی بخاطر بودن جاهای سرد هنگام پخت و پز این میتواند از معایب این ظروف باشد. اگر قصد دارید از پخت کامل غذا اطمینان یابید، پیشنهاد ما این می باشد که هنگام آشپزی ظروف چدن را کامل حرارت دهید و گرمای آن را تا جای کممکن زیاد کنید.

آیا آهن ظرف های چدنی جذب غذا هنگام پخت خواهد شد؟

بله، ولی اغلب هنگام تهیه غذاهای اسیدی این اتفاق می افتد. به همین دلیل خیلی از کارشناسان تاکید دارند، غذاهای اسیدی در ظرف های چدن پخته نشوند. این نوع غذاها علاوه بر اینکه موجب نابودی روکش روغنی در زمان تعمیر ظرف های چدنی خواهند شد، بلکه موجب ایجاد زمینه برای ترشح آهن و جذب آن با مواد غذایی را مهیا می نمایند. بایستی گفت که آهن سمی نیست، اما سبب تغییر طعم و مزه غذا خواهد شد. پس اگر فهمیدید مزه و طعم غذا همانند طعم آهن است، بایستی مقدار اسیدی که در مواد اولیه  غذا است را بررسی کنید و حتی الامکان از ظرف های دیگر پخت و پز جهت تهیه غذا به کار ببرید.

آیا مایع ظرفشویی را در شستن ظرف های چدنی می توان بکار برد؟

بله. از تفکرات اشتباه در مورد ظرف های چدنی این می باشد که مایع ظرفشویی را در شستن ظرف های چدنی نمی توان به کار برد. همانطور که آگاهی دارید بازسازی ظرف های چدنی و به وجود آمدن لایه ی روغنی در این نوع ظرف ها برای نگهداری روکش نچسب نیاز می باشد. برای همین خیلی از آشپزها معمولا برای از بین رفتن این لایه نگرانند و فکر می کنند. مایع ظرفشویی آن را زودتر از بین می برد.

اما بایستی بگوییم کاربرد اندازه ی ایده آل از مایع ظرفشویی هیچگونه اثر بدی در ظرف های چدنی و لایه روغنی آنها ندارد. اما یک مورد برجسته این که سریعا پس از شستن و آبکشی بایستی ظروف چدنی را خشک کنید و آنها را در جایی بدون رطوبت بگذارید. و اگر نه این نوع ظرف ها زنگ می زنند. مورد مهم دیگر اینکه بازسازی ها و مراقبت های منظم ظرف های چدنی را در زمان های تعیین شده ی منظم انجام دهید.

مزایا و معایب انواع ظروف چدن

ظرف های چدنی سالم و بهداشتی می باشند

تاریخ این ظروف به ۲۰۰۰ سال پیش و یا بیش تر می رسد، پس اگر این ظرف ها موجب سلامت افراد را به خطر می انداختند، قطعا تا کنون بکار گرفته نمی شدند. اما این مورد در دیگر ظرف های جدید تهیه ی غذا نیست و خیلی از ظرف های بازار به علاوه دارا بودن کیفیت پایین، سلامت افراد مصرف کننده را نمی توانند تضمین کنید. برای مثال ظرف های جنس آلومینیوم که خیلی از خانوارها آن را امروزه به کار می برند، موقع پخت و پز به محض تماس با مواد غذایی واکنش خواهند داد و مقدار زیادی آلومینیوم را جذب غذا می نمایند.

ظرف های نچسب تفلون هم خیلی ساده خط و خراش بر می دارند و قسمت هایی از تفلون کنده شده وارد مواد غذایی خواهند شد و موجب مسمومیت های غذایی می شوند. ظروف آشپزی دارای روکش سرامیکی یعنی همان ظروف سرامیکی معروف روکشی لعابی دارند که معمولا دارای فلز سمی سرب است و برای همین این نوع ظرف ها قرند فلز سنگین سرب را به خوراکی جذب نمایند. پس تنها ظرف های مورد استفاده که سالم تر می باشند، ظروف چدن هستند که در خیلی از جا دارای کیفیت و کاربرد زیادی می باشند.

ولی بایستی بدانی که ظرف های چدن در تماس با مواد خوراکی اسیدی واکنش نشان خواهند داد. اما با این همه اگر مراحل بازسازی آنها دقیق انجام گیرد، لایه محافظ روغنی که روی سطح ظرف به وجود آمده تقریبا قادر است جلوی این نوع واکنش ها را بگیرد. به علاوه آهنی که از این ظرف ها ترشح می گردد برای سلامتی خطری نخواهد داشت، به علاوه یک ماده معدنی موثر است که تاثیر مثبتی در سلامتی جسمانی دارد و مشکل کسانی که دارای کمبود آهن هستند را تا حدی حل کند.

ظرف های چدنی بسیار با دوام و مقاوم می باشند

با توجه به اینکه این ظروف سنگین می باشند، خیلی با دوام هستند. اگر ظرف های چدنی بطور صحیح به کار روند و به شکل منظم مراحل باز سازی آن انجام شود. حتی قادر هستند بیش از صد سال نیز دارای عمر موثر باشند. از طرفی هم این ظروف معمولا به صورت کامل یک دست می باشند و همه ی  قسمت ها از چدن است. پس در جدا شدن دسته و دیگر قسمت ها هیچ جای نگرانی نمیباشد و کیفیت همه ی بخش های ظروف چدن معمولا تضین شده است. تمامی ظرف های آشپزی همانند ظرف های تفلون نچسب پس از گذشت مدتی فرسوده خواهند شد و با نابودی لایه ی نچسب بلا استفاده می گردند.

ظرف های چدن هم این قابلیت را دارند و به دلیل کاربرد زیاد از آن خط و خراش بر می دارند و زنگ می زنند. اما موردی که در ظروف چدنی وجود دارد این است که خیلی ساده دوباره آماده سازی می گردند و با انجام موارد گفته شده در مراحل بازسازی اول سالم و کاربردی می باشند.

تهیه ی غذا در ظروف چدنی با روغن کمتر انجام خواهد گرفت

اگر آشپزخانه تان را به ظروف چدنی مجهز کنید و ظرف های آلومینیوم و استیل را دور بریزید، میتوانید ببینید روغن مصرفی شما برای آشپزی تا چه حد کاهش پیدا می کند. اما بایستی بدانید که تهیه ی غذا در ظرف های چدنی مقداری فرق دارد. موقع پخت و پز درون ظروف چدن اول بایستی آن را به طور کامل گرم نمایید، بعد روغن را بریزید و با چرخاندن تابه روغن را در کلیه ی ظرف پخش کنید.

فقط کافی است تا یک لایه نازک از روغن که تمامی سطح ظرف را گرفته باشد، همین برای تهیه ی غذا در ظرف چدنی نیاز است و اینگونه قادر خواهید بود در روغن مصرفی صرفه جویی کنید و وجود خطرات غذاهای چرب برای شما از بین برود.

مزایا و معایب ظروف چدن

ظرف های چدنی انتخابی عالی برای پخت و پز با گرمای بسیار زیاد هستند

این مزیت از برجسته ترین خاصیت های ظرف های چدنی محسوب می گردد و موجب می شود تا شما انواع غذاها را با بیشترین گرمای ممکن بدون هیچگونه نگرانی تهیه نمایید. این مزیت باعث شده تا ظروف چدنی، به ظروفی پرطرفدار برای آشپزان ماهر و فعال در عالی ترین رستوران ها مبدل شوند.

ظرف های چدنی جلوی سوختن غذا را خواهند گرفت

اگر برای حرارت دادن ظروف چدنی مدت کافی نگذارید و سریعا پس از ایجاد حرارت مواد اولیه را داخل ظرف بریزید، ممکن است قسمت هایی از مواد غذایی بسوزد. برای همین خیلی از مصرف کنندگان پیش از اینکه پخت و پز را آغاز کنید بطور کامل ظروف چدن را گرم می نمایند تا کاملا حرارت ببینند. جریان سریع حرارت ظرف‌ های چدنی در مقابل ظرف های آلومینیوم و‌ مس خیلی کمتر است. و به علاوه با توجه به این موضوع که امکان ایجاد بخش های سرد در ظروف چدن همانند ظرف های استیل زیاد است.

پیشنهاد می نماییم برای داشتن یک پخت و پز ایده آل و یک غذای به طور کامل یک دست تهیه و پخته شده حداقل به مدت دو تا سه دقیقه پیش از پخت و پز ظرف چدن را حرارت دهید تا کامل گرم شود. به این شکل تمامی قسمت های چدن در مدت پخت و پز داغ می ماند و جلوی سوختن برخی از قسمت های غذا را می گیرد.

ظرف ها چدنی از خام شدن غذا را خواهند گرفت

در حالتی که ظرف چدن را مدتی روی حرارت بگذارید، گرمای آن خیلی زیاد خواهد شد و شما حتی بدون لمس ظرف، حرارت ظرف را حس می نمایید. اما اگر این مراحل را دوباره برای ظروف استیل ضد زنگ انجام دهید، تنها قسمتی از استیل که روی حرارت است بسیار گرم خواهد شد و حتی گرمای ذره ای بالاتر از کف استیل بیشتر نخواهد شد، به گونه ای که خیلی ساده قادر هستید دستتان را در یک سانتی متری کف ظرف بگیرید. این فرق در حرارت دادن بیشتر ظرف های چدنی خلاصه می شود که از حرارت دادن ظروف استیل ضد زنگ 10 برابر بیش تر خواهد بود.

یعنی اگر غذا را داخل ظروف استیلی بپزید تنها قسمتی از غذا که در تماس با حرارت می باشند می پزد و ممکن است دیگر قسمت ها خام باشند. اما ظروف چدن قادرند گرما را به چند سانتی متر بالاتر انتقال دهند. و غذا بطور کامل مغز پخت تهیه کنید. پس اگر می خواهید غذاهایی همانند استیک و مرغ به طور کامل مغز پخت شوند. ظروف چدنی گزینه ای عالی محسوب می گردند.

ظرف های چدنی در انواع مدلهای پخت و پز و آشپزی کاربرد دارند

شما ظروف چدنی را برای برشته نمودن، کبابی، تفت و سرخ نمودن در مقدار کمی روغن و سرخ نمودن در روغن زیاد میتوانید به کار ببرید. از جهتی دیگ های چدنی جهت دم کردن و آب پز کردن انواع غذاها خیلی مناسب و کاربردی می باشند. به علاوه ظرف های چدنی به عنوان ظرف های فر و همچنین برای تهیه ی انواع کیک و لازانیا هم میتوانند استفاده شوند. در بیشتر دستورهای تهیه ی غذاها بایستی غذا را بطور مستقیم از شعله به داخل فر انتقال دهید (و یا برعکس) با خرید ظرف های چدنی هم در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد و هم خواهید توانست آشپزی راحت و با کمترین زحمت آشپزی نمایید.

می توان گفت محافظت از ظرف های چدنی راحت است

یکی دیگر از مزایا و معایب ظروف چدن، ظرف های چدنی تحت آزمایش ها و تست های دشوار فیزیکی قرار گرفته می گردند و در صورت تماس با دیگر ظرف هی فلزی مخصوصا چاقوها هیچگونه تاثیر بدی بر بدنه آنها نخواهد ماند. به علاوه موقع پخت و پز داخل ظرف های چدنی خیلی آسان خواهید توانست ظروفی همانند کفگیرها و ملاقه های فلزی را مورد استفاده قرار دهید. و هیچ ترسی جهت نابودی روکش روغنی و در آخر لایه ی نچسب نخواهید داشت.

از طرفی ظروف چدنی اگر هنوز داغ باشند داخل آب می توانند گذاشته شوند و برعکس دیگر ظرف های نچسبی که در بازار می باشند در این صورت کیفیتشان باقی خواهد ماند. هنگام شست و شوی ظرف های چدنی هم شما قادر هستید از شوینده ها استفاده کنید. و مراحل شستن ظروف چدنی را خیلی آسان انجام دهید. بایستی بدانید که مایع ظرفشویی موجب نابودی لایه روغنی نچسب نخواهد شد.

ظرف های چدنی از نظر اقتصادی

یکی دیگر از مزایا و معایب ظروف چدن، حتی مرغوب ترین ظروف چدنی هم از دیگر ظرف های پخت و پز همانند استیل ضد زنگ با همان خصوصیات دارای قیمت کم تری می باشند، این نوع ظرف ها واقعا خراب نمی شوند. و با کاربرد بیشتر آن ها کم کم با گذشت مدت ها کیفیت آنها بیشتر خواهد شد. برای همین در برخی از منازل این ظرف ها دارای عمر چندین سال پیوسته با توانی فوق العاده کارایی خود را دارند و در خیلی از جاها اتفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *