اخبار و مقالات

نکاتی مهم در مورد خرید زودپز

خرید زودپز

خرید زودپز

نکاتی بسیار مهمی در مورد خرید زودپز وجود دارد که قصد داریم در این مقاله جهت انتخاب آسان تر و مطمئن تر شما عزیزان به آنها اشاره کنیم. شاید صدای سوت زودپز برای شما هم یادآور روزهای خوب کودکی و آشپزخانه خانه پدری باشد. وقتی که صدای سوت و بوی دلچسب غذا پیام‌ آور یک غذای خوشمزه بود. ولی زودپز چیزی بیشتر از یک نوستالژی می باشد. پختن برخی غذاها بدون این وسیله کاربردی خیلی زمان‌ بر می باشد و ممکن است همانطور که بایستی و شاید پخته نشوند. ولی درحال حاضر مدل‌ های جدید‌تر زودپز به بازار آمده‌ اند تا به آسانی و ایمنی بیشتر غذایتان را در کم ترین زمان ممکن بپزید.

۱. استفاده از زودپز چه مزایایی دارد؟

زودپزها در آشپزخانه‌ های قدیمی‌ هم جایگاه خاص خود را داشته‌ اند ولی واقعیت این است که مدل‌ های قدیمی از ایمنی کافی برخوردار نیستند و پخت و پز با آن‌ ها گاهی اوقات خطرناک بود. ولی در حال حاضر مدل‌ های جدید به بازار عرضه شده است. که سازوکار بهینه‌ تری جهت بستن درب و خروج بخار دارند. و این نقطه ضعف مهم را برطرف نموده اند تا با خیال راحت از مزیت های زودپزها بهره ببرید. بعضی از این مزایا عبارت هستند از:

صرفه‌ جویی در زمان و انرژی

شاید اصلی ترین مزیت استفاده از زودپز این است که زمان پخت مواد غذایی را به میزان قابل توجهی می کاهد. می‌ توان استفاده از زودپز را سریع‌ ترین روش جهت پختن غذاها دانست. چقدر طول می‌ کشد تا یک مرغ ۲ کیلویی را در قابلمه بپزید؟ زودپز این کار را در حدود پانزده دقیقه برایتان انجام می‌ دهد! این کاهش زمان نه‌ تنها با کاهش کیفیت پخت همراه نیست بلکه میزان پختگی که زودپزها ایجاد می‌ نمایند بیش از روش‌ های دیگر پخت‌ و پز می باشد.

ولی زودپز چگونه اینقدر سریع غذاها را می‌ پزد؟ اساسا زودپز داخل خود فشار ناشی از بخار ایجاد می‌ نماید و این امر موجب می‌ شود تا غذاها در دمایی بالاتر از دمای جوش آب قرار بگیرند. همین موضوع موجب می‌ شود غذاها تا حدود ۷۰ درصد سریع‌ تر پخته شوند و این کاهش زمان موجب کاهش مصرفی انرژی می‌ گردد. آزمایش‌ ها نشان می‌ دهد مصرف انرژی در زودپزهای برقی چهل درصد و در زودپزهای معمولی هفتاد و پنج درصد کم تر از پختن در قابلمه‌ های معمولی می باشد. نباید فراموش کرد که این مصرف کم تر انرژی صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها را به ارمغان می آورد.

خرید زودپز

پخت‌ و پز سالم‌ تر

زودپزها نسبت به دیگر روش‌ های پخت سنتی آب کم تری جهت پخت غذا لازم دارند. و این موضوع موجب می‌ شود ویتامین‌ ها و مواد معدنی غذا بیشتر حفظ شوند. همینطور ایزوله بودن زودپز و عدم تماس غذا با هوا از اکسید شدن مواد مغذی جلوگیری می‌ نماید. از سوی دیگر دمای خیلی بالایی که در زودپز ایجاد می‌ گردد موجب می‌ شود اکثر باکتری‌ ها و ویروس‌ ها کشته شوند و به این ترتیب غذای سالم‌ تری خواهید داشت.

حفظ طعم غذاها

با توجه به اینکه فضای داخل زودپز به طور کامل بسته است، جلوی از بین رفتن رطوبت و طعم غذاها در فرآیند تبخیر را می‌ گیرد و موجب می‌ گردد طعم طبیعی غذاها نسبتا حفظ شود. از سوی دیگر رطوبت غذا حفظ و از خشک شدن آن جلوگیری می‌ گردد. همچنین موجب می‌ شود برای مثال گوشت به طور کامل آبدار و لذیذ پخته شود.

۲. زودپز های برقی و معمولی چه تفاوتی با هم دارند؟

اولین تصمیمی که بایستی در زمان خرید زودپز بگیرید این می باشد که یک زودپز معمولی می‌ خواهید که روی شعله اجاق قرار می‌ گیرد، یا یک زودپز برقی؟ هر دو نوع، غذا را در مدت زمان کوتاه‌ تری نسبت به ظروف دیگر آماده می‌ نمایند ولی تفاوت‌ های مهمی با هم دارند:

استفاده از زودپزهای برقی به‌ علت امکانات اتوماتیکی که دارند، راحت‌ تر می باشد. تایمر موجود در آن‌ ها به شما این اجازه را می‌ دهد زمان مورد نیاز برای پخت غذایتان را مشخص نمایید و دیگر نگران سوختن آن نباشید. همچنین این زودپزها دما و فشار بخار را به‌ طور خودکار تنظیم می‌ نمایند و دیگر نیاز نمی باشد نگران تنظیم دقیق شعله گاز باشید.

ولی خودکار نبودن زودپزهای معمولی مزیت هایی هم دارد. به عنوان مثال می‌ توانید پیش از بستن درب زودپز، مواد غذایی را در آن سرخ نمایید یا تفت بدهید که انجام این کار در زودپزهای برقی دردسر دارد. نکته دیگر اینکه زودپزهای معمولی زودتر به نقطه‌ ای می‌ رسند که فشار بخار ایجاد می‌ گردد و به همین علت سرعت پخت‌ و پز بیشتری دارند. همینطور بازه میزان فشار بخار در آن‌ ها گسترده‌ تر از زودپزهای برقی میباشد و فشار بخار بالاتری هم می‌ توانند تولید کنند که این موضوع هم روی بیشتر بودن سرعت آن‌ ها موثر می باشد.

و اما نکته خیلی مهم دیگر اینکه زودپزهای معمولی دوام بالاتری هم دارند و سال‌ ها می‌ توانید بدون نگرانی از خراب شدن‌ شان از آن‌ ها استفاده نمایید.

۳. کدام نوع زودپز برای شما مناسب‌تر است؟

انتخاب میان زودپزهای معمولی و برقی به نیاز شما بستگی دارد. مسلما استفاده از نوع برقی ساده‌ تر و راحت‌ تر می باشد و کافی است که چند دکمه بزنید و تنظیمات را انجام دهید و بدون نگرانی از سوختن غذا به کارهای دیگرتان بپردازید. به این دلیل که به صورت خودکار خاموش می‌ شوند و حتی با استفاده از گرم‌کن غذا را تا موقع صرف آن برایتان گرم نگه می‌ دارد. ولی دیگر نمی‌ توانید روش‌ های ویژه خودتان را در روند پخت غذا اعمال نمایید.

ولی اگر قصد دارید غذایتان را بر اساس سلیقه و با نظارت کامل خودتان تهیه نمایید، به سراغ مدل‌ های معمولی بروید، به این دلیل که می‌ توانید در کلیه مراحل پخت دخالت داشته باشید. زودپزهای معمولی سایزهای متنوع‌ تری هم دارند که برای خانواده‌ هایی با جمعیت گوناگون مناسب است. گنجایش آن‌ ها از چهار لیتر تا ۲۲ لیتر متنوع می باشد. این را هم فراموش نکنید که دوام زودپزهای معمولی به مراتب بیشتر می باشد. و همانطور که پیش‌ تر هم اشاره نمدیم مصرف انرژی کم تری دارند.

خرید زودپز

 ۴. برای خرید زودپز چقدر باید هزینه کرد؟

زودپزهای موجود در بازار  تنوع قیمت دارند. ولی زودپزهای ارزان‌ قیمت معایبی دارند که بایستی به آن‌ ها توجه داشته باشید. دقت نمایید که نوع اتصال در و بدنه زودپز ایمنی کامل داشته باشد. زودپزهایی را انتخاب نمایید که جهت چفت شدن درشان مکانیزم باکیفیت و قابل اطمینانی طراحی نموده اند. بعضی از آن‌ ها جنس مقاومی ندارند و به آسانی آسیب می‌ بینند. خروجی بخار آن‌ ها خوب طراحی نشده و بخار بطور بهینه از آن خارج نمی‌ گردد. و گاهی اوقات صدای ناهنجاری از خود تولید می‌ نمایند. ممکن است طعم و بوی غذا را به خود بگیرند که این موضوع روی طعم غذاهای بعدی تاثیر منفی دارد.

۵. زودپز با چه اندازه‌ای برای شما مناسب است؟

اندازه مناسب برای شما به تعداد نفراتی که برایشان غذا تهیه می نمایید و تعدد استفاده‌ شما از زودپز بستگی دارد. دقت داشته باشید مقدار گنجایشی که برای زودپزها اعلام می گردد برابر با ظرفیت کامل آن‌ ها است. ولی در حقیقت جهت پختن غذا می‌ توانید نصف یا نهایتا دو سوم از ظرفیت کامل آن را استفاده نمایید. هرگز بیشتر از دو سوم ظرفیت زودپز را پر نکنید؛ از آن جایی که مراحل پخت با جوش آمدن و قُل زدن همراه می باشد ممکن است موجب مسدود شدن خروجی بخار شود و خطر ایجاد نماید. ظرفیت‌ های گوناگون زودپزها را می‌ توان به شرح ذیل دسته‌ بندی نمود:

  • زیر پنج لیتر که برای افراد مجرد یا خانواده‌ های دو یا سه نفره مناسب است.
  • پنج تا هفت لیتر که برای خانواده‌های سه تا شش نفره گزینه خوبی می باشد.
  • ۷/۵ تا ده لیتر؛ اندازه ایده‌آل برای خانواده‌ هایی که بیش از شش نفر جمعیت دارند، یا کسانی که قصد دارند غذای بیشتری درست کنند و در فریزر نگه دارند.
  • بیشتر از ده لیتر؛ بیشترین ظرفیت زودپز که برای استفاده در مهمانی‌ ها مناسب است و می‌ توان برای بیش از پانزده نفر در آن غذا پخت.

۶. هنگام خرید زودپز به چه نکات دیگری باید توجه کرد؟

به منظور اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید نیاز است در زمان خرید زودپز به چند نکته دیگر هم توجه کنید:

  • بیشتر غذاهایی که جهت پخت خوب آن‌ ها به زودپز نیاز دارید، در حالت بهینه نیاز دارند که در فشار تا ۱۵pci ( یا حدود ۱۰۳ کیلو پاسکال) پخته شوند. پس بهتر است چک نمایید زودپزی که می‌ خواهید انتخاب نمایید قابلیت تولید چنین فشار بخاری را داشته باشد. هر چقدر مقدار این فشار پایين‌ تر باشد مدت زمان پخت افزایش پیدا می کند.
  • بعضی از زودپزها سبد بخارپز هم دارند. اگر غذاهایی درست می‌ نمایید که به بخارپز شدن نیاز دارند می‌ توانید در زمان خرید به این قابلیت هم توجه نمایید.
  • اگر قصد دارید یک زودپز بزرگ بخرید دقت نمایید که دو طرف آن دسته داشته باشد. به این دلیل که وقتی زودپز پر می‌ شود. وزن قابل توجهی خواهد داشت و حمل آن با یک دسته دشوار خواهد بود.
  • توصیه می‌ نماییم سراغ زودپزهایی که ظرفشان پوشش نچسب دارد نروید! بهاین دلیل که پوشش نچسب آن‌ ها زودتر از بدنه‌ شان خراب می‌ شود. از طرفی در بیشتر غذاهایی که می‌ خواهید با زودپز بپزید پوشش نچسب چندان نیاز نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *