اخبار و مقالات

فلاسک و انواع آن

فلاسک

فلاسک

آنچه برای اولین بار از شنیدن نام فلاسک به ذهن ما میرسد. وسیله ای می باشد که باعث گرم نگه داشتن آب و یا چای می شود. در بررسی که در این مقاله انجام می دهیم با انواعی از فلاسک ها آشنا خواهیم شد تا علاوه بر این تعریف، کاربرد های دیگر یک فـلاسک را بدانیم. فلاسک را از جنبه های مختلف می توان طبقه بندی و نمود.

به عنوان مثال می توان آن ها را با توجه به نوع گنجایش، نوع مارک و برندی که از آن ساخته شده اند. مدلهای ظاهری ساخته شده، رنگ فلـاسک و دیگر موارد مشابه دسته بندی نمود. اما موردی که در یک فلاسک اهمیت بالایی دارد کاربرد آن است. در زیر به انواع فلاسـک از نظر نوع کاربرد اشاره خواهیم داشت.

اندازه و ظرفیت فلاسک

از اصلی ترین فاکتورهایی  که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. اندازه و سایز فلاسک است. در حقیقت این پارامتر میباشد که تعیین می نماید شما قادر به برداشت چه حجم از نوشیدنی و یا ماده غذایی برای سفر خود خواهید بود. اگرچه فلاسک های بزرگ ظرفیت بالاتری دارند. و گرما را تا ساعات زیادی در خود حفظ می نمایند. ولی برای سفرهای کوهنوردی بهتر است فلاسـکی را انتخاب نمایید که هم پاسخگوی نیاز شما باشد و هم وزن بالایی نداشته باشد.

ساختار فلاسک و انواع آن

فلاسک در حقیقت یک محفظه دوجداره است که با حذف هوا، بین دو جداره خلاء برقرار گردیده است. زمانی که مایع داخل محفظه قرار می گیرد. گرمای آن قادر به عبور از خلا نمی باشد. در آخر دمای داخل محفظه ثابت مانده و مایع سرد نمی گردد.

شاید تصور نمایید که فلاسک فقط برای نگهداری آب جوش و چای طراحی گردیده است، ولی شما از یک فـلاسک می توانید جهت گرم نگه داشتن غذاهای مایع داغ مانند سوپ نیز استفاده نمایید. علاوه بر آن فلاسکهایی به منظور نگهداری مواد غذایی جامد نیز ساخته شده است. این فلاسکها بصورت محفظه های بزرگی می باشند که داخل آن ها ظروف چند طبقه به منظور پر کردن مواد غذایی جامد قرار گرفته است.

فلاسک ها ففط جهت نگهداری مایعات گرم طراحی نشده اند. بلکه سرما را نیز در خود حفظ می نمایند. لذا از آن ها می‌ توان جهت سرد نگه داشتن نوشیدنی ها در فصول گرم سال نیز استفاده نمود.

فلاسک

انواع فلاسک از نظر کاربرد

  • فـلاسک غذا

شاید افرادی این تصور را دارند که فلاسک فقط برای مایعاتی همانند آب به کار می‌ رود. ولی با معرفی انواع فلاسک غذا، این تصور نادرست جلوه خواهد نمود. فلـاسکهای غذا جهت بردن غذا به محل کار، بردن غذا به پیک نیک های کوتاه و هم چنین نگهداری غذای کودکان مناسب است. فلاسـک غدا باعث می‌شوند غذا دمای خود را حفظ نماید و سرد نشود. به صورت معمول این فلـاسک ها تا هشت ساعت قابلیت نگهداری دمای غذا را دارند.

  • فلاسـک آب

از این فلـاسکها می‌ توانید جهت نگهداری آب داغ استفاده نمایید. فلاسـک های آب داغ نیز در اندازه ها و گنجایش های گوناگونی در بازار موجود است که با توجه به سلیقه و میزان نیاز می‌توان به تهیه آن‌ ها اقدام کردد. فـلاسک های آب با گنجایش های 0.5،0.8، 1 و 2 لیتری در بازار وجود دارند. جهت مصارف بیشتر و غیر خانگی فلاسک هایی با ظرفیت های بیشتر نیز در بازار موجود است.

  • فلاسک چای

چای نسبت به آب جوش زودتر دمای خود را از دست خواهد داد به همین علت از فـلـاسک هایی که برای نگهداری چای به کار برده می شود. بایستی میزان عایق بودن بیشتری داشته باشند تا دمای چای به زودی هدر نرود. هر چند در بین فلاسک های موجود در بازار میان فلاسک آب جوش و چای تفاوت چندانی نیست و از یک فلاسک برای هر دو می‌ توان استفاده کرد.

فلاسک

  • فلاسـک آب سرد

این مورد با نام دیگر قمقمه نیز شناخته می‌شود. در حقیقت در تعریف کامل تر برای فـلاسک میتوان اینگونه اشاره نمود که فلاسک وسیله ای می باشد به منظور نگهداری دمای کنونی مواد.
در انواع قمقمه ها و یا فلـاسک های ویژه آب سرد میتوان تا مدتی از گرم شدن آب جلوگیری نمود و آب یا دیگر مایعات را خنک نوشید.

  • کلمن

بر اساس تعریف کامل از فلاسـک میتوان کلمن ها را نیز انواعی از فلاسـک ها محسوب نمود. کلمن آب کارایی کاملا مشابه با قمقمه دارد با این تفاوت که دارای اندازه بزرگتری می باشد.

کیفیت و دوام انواع فلاسـک

در هر کدام از موارد بالا موردی که حائز اهمیت است تهیه فلـاسک مناسب با توجه به گنجایش مورد نظر است. بی شک خرید از یک برند مطمئن که امتحان خود را در بازار فروش انواع فلاسک پس داده است. میتواند تضمین کننده دوام و کیفیت محصول خریداری شده توسط شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *