اخبار و مقالات

انواع بخارشوی و مزایای استفاده از آن

ویژگی های بخارشوی خوب

بخارشوی چیست؟

بخارشو ها از ترکیب بخار آب و در بعضی از مدل‌ ها مواد شوینده به همراه مکش بسیار قوی برای تمیز کردن سطوح، فرش و موکت استفاده می‌ کنند. برخی از بخارشو ها دارای سری‌ های متعدد بوده که معمولا برای تمیز کردن سطوح مختلف، مبلمان، پله‌ ها، شیشه‌ ی اتومبیل و لوازم داخلی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. اکثر بخارشوی های موجود در بازار مشابه یکدیگر هستند و غالبا دارای سری‌ های مختلفی از قبیل برس چرخان، برس فلزی و سری حوله‌ ای برای تمیز کردن انواع مختلفی از سطوح هستند. سیستم گرمایش داخلی بخارشو‌ ها که از یک بخش تشکیل شده وظیفه‌ ی تبدیل آب موجود در مخزن به بخار (بخار با دما و فشار بالا) را برعهده دارد.

مزایای استفاده از انواع بخارشوی

  • در صورت استفاده از بخارشوی دیگر نیازی به شوینده‌ های سمی ندارید.
  • به دلیل حذف شوینده‌های سمی، هم هزینه خرید این شوینده‌ ها کاهش پیدا می‌ کند و هم سلامت شما تهدید نمی شود.
  • در شست و شو سنتی ممکن است بر روی سطح مورد نظر، مقداری مواد شوینده سمی باقی مانده و برای افراد خانه و حیوانات خانگی خطرناک باشد.
  • سطح مورد نظر به سرعت و بسیار تمیز می‌شود و هیچ گونه لکه‌ ای ندارد.
  • علاوه بر تمیزی، میکروب‌ های موجود بر روی این سطوح از بین می‌ روند.

تمیز-کردن-کوسن-مبل-با-بخارشو

اکثر امکاناتی که اخیرا به بخارشوی‌ ها اضافه شده جنبه تزئینی داشته و در عمل کاربرد چندانی ندارد، پس بهتر است پولی که می‌ خواهید برای خرید آن بپردازید را برای امکانات کاربردی خرج کنید، به طور مثال برخی از مدل های تی بخارشوی، بر روی سری آن یک چراغ تعبیه شده تا در مکان های تاریک بتوانید سطح مورد نظر را ببینید، که این قابلیت آنقدر ها هم مهم و کاربردی به نظر نمی رسد که بخواهید بابت آن پول اضافه پرداخت کنید.

انواع بخارشوی‌ های موجود در بازار

بخارشوی در انواع مختلفی در بازار وجود دارد که بسته به نوع نیاز و بودجه‌تان می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید. این وسیله کاربردی در  چند مدل  بخارشوی دستی، تی بخار، بخارشوی مکش‌دار و بخارشوی چندمنظوره ارائه می‌شود.

تی بخارشوی

به بخار شوهایی که سری (دسته) آن به بدنه متصل است، اصطلاحاتی بخارشوی گفته می‌شود. تی بخارشوی وسیله‌ای شبیه به جاروبرقی است. در طراحی آن از دسته‌ بلندی استفاده شده است و یک مخزن بر روی دسته و یا به صورت جداگانه دارد. این بخارشوها به‌صورت شارژی و برقی تولید می‌ شوند که هر کدام از آن مزایا و معایب خاص خودش را دارد. برای مثال در نوع شارژی آن می‌ توانید بدون نیاز به پریز برق تمام سطوح را تمیز کنید و این مکان محدود به داخل خانه نمی‌ شود. اما بعد از چند دقیقه استفاده، مجبور هستید آن را شارژ کرده و چند دقیقه‌ای را برای شارژ باتری آن وقت بگذارید. این مدل بخارشو ها برای تمیز کردن سطوح  سنگی، سرامیک و پارکت طراحی شده‌ اند و شما نمی‌ توانید از آن برای تمیز کردن اجاق‌ گاز، شیشه‌ ها و پنجره استفاده کنید.

بخارشوی مکش‌ دار 

این نوع از بخارشورها دارای دو مخزن مجزا بوده که مخزن اول مخصوص آب تمیزی است که به بخار تبدیل می‌شود و مخزن دوم آب کثیف جمع آوری شده از سطوح را در خود جای می‌ دهد. بخارشوی با استفاده از قدرت مکش، آب کثیف تولید شده را داخل مخزن جمع آوری کرده و بدین ترتیب نیازی به خشک کردن سطح با استفاده از دستمال نیز نخواهد بود.

این شبیه به جاروبرقی است. در طراحی آن از دسته‌بلندی استفاده شده است و یک مخزن بر روی دسته و یا به صورت جداگانه دارد. این بخارشو ها به‌صورت شارژی و برقی تولید می‌ شوند که هر کدام از آن مزایا و معایب خاص خودش را دارد. برای مثال در نوع شارژی آن می‌توانید بدون نیاز به پریز برق تمام سطوح را تمیز کنید و این مکان محدود به داخل خانه نمی‌شود. اما بعد از چند دقیقه استفاده، مجبور هستید آن را شارژ کرده و چند دقیقه‌ای را برای شارژ باتری آن وقت بگذارید. این مدل بخارشوها برای تمیز کردن سطوح  سنگی، سرامیک و پارکت طراحی شده‌اند و شما نمی‌توانید از آن برای تمیز کردن اجاق‌گاز، شیشه‌ ها و پنجره استفاده کنید.

بنابراین در صورتی‌ که عمده نیاز شما به بخارشوی، برای تمیز کردن سطوح کف زمین (سنگ، سرامیک و پارکت) است، بهتر است تی بخار را انتخاب کنید تا در هنگام تمیزکاری کف زمین، به کمرتان آسیب کمتری وارد شود و یک بخارشوی مقرون به صرفه داشته بشید.

شستن-مبل-با-بخارشو-1024x408

بخارشوی دستی

این بخارشوی جمع جورتر است، بخارشو های دستی وزن کم‌ تری دارند و معمولا به‌ صورت شارژی کار می‌ کنند. برند های مختلف این نوع بخارشوی را با وسایل جانبی متنوع‌ تری ارائه می‌ دهند، بنابراین در هنگام خرید به وسایل همراه آن دقت کنید. شما می‌ توانید از بخارشوی دستی برای تمیز کردن دیوارها، در، اجاق‌ گاز، پنجره و شیشه، سینک، سرویس بهداشتی و قسمت‌ های کوچک در دسترس استفاده کنید. البته با توجه به جثه کوچک‌ تری که دارد مخزن آب آن نیز کوچک‌ تر است و توان کمتری نسبت به دو مدل دیگر دارد. بنابراین اگر نیاز شما به بخارشوی به این موارد محدود می‌ شود و کف خانه‌ تان از سرامیک و سنگ نیست و با موکت و فرش پوشانده شده است، بهتر است سراغ بخارشوی های دستی بروید.

انواع بخارشوی چند منظوره (چندکاره)

این نوع از بخارشو ها دارای ابزار مختلف و سری‌ های متعدد جهت پاک کردن سطوح هستند، مثلا برای تمیز کردن کف زمین یک سری بزرگ و تی مانند دارد و در صورت تمیز کردن گاز و سینک می‌توانید سری کوچک‌ تر و  مناسب‌ تری را انتخاب کنید. در واقع با این بخار شوی می‌ توانید تمام قسمت‌های خانه را تمیز کنید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که مدت زمانی که این دستگاه بتواند آب را به جوش آورده و بخار تولید کند، نسبت به دو مدل دیگر بیشتر است و اندازه آن بزرگ‌ تر و جاگیر تر می‌ باشد. این بخارشوی انتخابی کامل برای پاک کردن لکه ها از هر سطحی است. بخارشوی چند منظوره، دارای تنظیماتی از قبیل تنظیم ارتفاع دسته، تنظیم و کنترل فشار بخار آب برای فرش، موکت، شیشه و سرامیک است. لوازم جانبی که همراه این دستگاه عرضه می‌شود آن را به یک غول وسایل نظافتی خانگی تبدیل می‌کند.  بخار شوی چند منظوره یک دستگاه بزرگ‌ تر و جاگیرتر است، قیمت آن نیز در مقایسه با دو مدل قبلی بیشتر می‌ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *