اخبار و مقالات

ظرف سرو و آشنایی با انواع آنها

ظروف-سرو

آشنایی با ظروف سرو

ظروف سرو و پذیرایی نقش بسیاری در افزایش کیفیت میزبانی دارد. شاید یکی از بارزترین صفات ایرانیان از گذشته تا به حال مهمان نوازی و ایجاد حس آسایش و رفاه برای دیگران باشد. ما مردم سرزمین ایران همیشه به این موضوع که ریشه در تاریخ ما دارد افتخار می نماییم. در این مقاله میخواهیم تا به نقد و بررسی وسایل مورد نیاز جهت افزایش کیفیت میزبانی بپردازیم.

ظروف سرو و پذیرایی

استفاده از ظروف ست و هم خانواده میتواند علاوه بر تداعی کردن حس نظم و انظبات در نظر میهمان، گویای ارزش و احترامی باشد که میزبان برای میهمان خود قائل می باشد.

در گذشته جهت ساخت ظروف سرو و پذیرایی اغلب از سفال، چوب و خاک رس به کار می رفت، که با ظرافت و حساسیت خاصی تزیین و دکور می‌ شدند اما به مرور زمان و با پیشرفت صنعت و استفاده از ابزارآلات پیشرفته، تولید ظروف سرو و پذیرایی نیز دستخوش تغییرات زیادی شد به صورتی که امروزه جهت ساخت این ظروف بیشتر از بلور، کریستال و فلزات یا تلفیق این مواد با یکدیگر استفاده می‌ نمایند. همچنین در تزیین و دکور ظروف سفالی و چینی نیز با بهره‌ گیری از خلاقیت، هنر و صنعت در کنار هم پیشرفت‌ های قابل توجهی حاصل گردیده است.

معرفی انواع ظروف سرو و پذیرایی

از آنجایی که هنر سرو و پذیرایی در حال حاضر بعنوان یک علم محسوب می‌ گردد. و نحوه سرو و پذیرایی مواد غذایی در موسسات آموزشی به علاقمندان در قالب رشته هایی همانند: هتلداری، آشپزی، مهمانداری، باریستایی و… آموزش داده می‌ شود. ظروف سرو و پذیرایی نیز به چند دسته تقسیم می‌ گردند که عبارتند از:

ظروف سرو غذا

سرویس های غذا خوری اصلی ترین و پر‌ کاربرد‌ترین دسته ظروف سرو و پذیرایی‌ اند؛ که جواب گوی نیاز مصرف کننده جهت سرو و پذیزایی در وعده های صبحانه، نهار و شام می باشند. در ساخت این دسته از ظروف اغلب از پرسلان (چینی سخت)، چینی استخوانی (بن چاینا) و آرکوپال به کار می رود. که دارای تنوع گسترده‌ ای از طرح‌ ها و قالب‌ ها می باشند.

سرویس‌ های غذا خوری اغلب در قالب سرویس‌ های غذا خوری دوازده نفره و سرویس های غذا خوری شش نفره عرضه می‌ گردند. این مجموعه‌ ها شامل تمام اقلام مورد نیاز جهت سرو وعده نهار یا شام همانند بشقاب های پلو و خورش جهت سرو غذای اصلی، کاسه و پیاله برای سرو پیش غذا و دسر و لیوان و فنجان به منظور سرو نوشیدنی می‌ شود. سرویس های غذا خوری علاوه بر ظروف سرو، شامل سرویس قاشق و چنگال غذا خوری نیز می‌شود.سرویس های قاشق چنگال غذا خوری معمولا از جنس استیل ضد زنگ و با قطر بدنه) 4 میلیمتر) ساخته میشوند.

ست قاشق و چنگال غذاخوری نیز اکثرا در قالب سرویس های 12 نفره و 6 نفره عرضه می‌شود. هماهنگ نمودن ظروف سرو غذا با قاشق و چنگال و لوازم چیدمان میز غذا خوری موجب ایجاد هارمونی زیبا و محیطی خیلی گرم و دلنشینی در زمان میل کردن غذا می شود. که می تواند خاطره ای به یاد ماندنی از یک مهمانی یا دوره همی در ذهن ها باقی بگذارد.

ظرف سـرو عصرانه

وعده عصرانه اغلب دارای میوه‌جات، شیرینی‌جات و معزهای مقوی همراه با نوشیدنی های سرد و گرم می‌ شود. که سرو این نوع عصرانه‌ ها با استفاده از ظروف ویژه انجام می‌ گیرد. اغلب دورهمی‌ ها و مهمانی‌ ها به صرف عصرانه تشکیل می‌ گردند. شاید به همین دلیل است که ظرف سرو شیرینی، میوه و آجیل بسیار مورد توجه ما قرار گرفته است. اغلب این ظروف از جنس کریستال، بلور و سرامیک می باشند. و در تنوع خیلی بالایی از لحاظ سبک، طراحی، کیفیت و… عرضه می‌ گردند.

ظروف و سرویس‌ های کریستال جزو محبوب ترین ظروف جهت سرو و پذیرایی قرار می‌ گیرند. به طوری که قسمت جدا نشدنی از فرهنگ مهمان نوازی ما ایرانی ها است. به جرات می‌ توان گفت بیشتر خانواده‌ های ایرانی دسته ‌کم یک ست دوازده نفره از ظروف سرو و پذیرایی کریستال در منزل خود دارند. همچنین این ظروف قسمتی پر اهمیت از جهیزیه بانوان در فرهنگ ایرانی را تشکیل می‌ دهد.

ظروف سـرو چوبی

این ظروف نیز به تازگی خیلی مورد استقبال خانم‌ های خانه‌ دار قرار داده شده است. شاید یکی از دلایل پر طرفدار بودن این دسته از ظروف سرو و پذیرایی، قیمت مناسب و طول عمر بالای این ظروف است. از نکات قابل توجهی دیگری که می‌ توان درباره ی ظروف سرو چوبی به آن اشاره نمود خلاقیت بالا در طراحی این ظروف است. ظروف سرو چوبی اغلب از چوب بامبو، راش، گردو و رابر وود ساخته می‌ شوند که هر کدام شامل قابلیت ها و ویژگی های خاص خود می باشند.

چوب بامبو به علت غیر سمی بودن و همچنین مقاومت خیلی بالا در برابر رطوبت و شستشوی یکی از مناسب ترین چوب‌ های مورد استفاده در ساخت این ظروف میباشد.

ظرف سرو نوشیدنی

تقریبا هر منطقه‌ ای در دنیا نوشیدنی های ویژه خود را دارد. که ریشه در فرهنگ و تاریخ مردمانش دارد. از نوشیدنی های تخمیری همانند کامبوجا تا نوشیدنی های عجیب کره‌ ای و البته جوشانده‌ ها و دم‌کرده هایی، که گاهی آرامشبخش و گاهی انرژی‌زا هستند.

فرانسوی ها نوشیدنی سفید و ایتالیایی ها اسپرسو را نوشیدنی ملی خود می‌ دانند. مردم کوبا موهیتو، مکزیکی‌ها تکیلا (شیره نوعی کاکتوس) و مردم انگلستان چای را محبوب خود می‌دانند. از نوشیدینی‌ های ویژه کشور خودمان ایران نیز میتوان به نوشیدنی دوغ اشاره نمود.

در حال حاضر برای هر نوشیدنی در دنیا یک لیوان خاص مورد استفاده قرار می گیرد. که نسبت به نوع نوشیدنی و میزان مصرف در هر وعده دارای شکل، ظاهر و گنجایش خاصی است. این موضوع موجب شده است تا ظروف سرو نوشیدنی تنوع خیلی بالایی داشته باشد که شامل انواع لیوان‌، جام، ست پارچو تنگ، بطری، فنجان، و ماگها می‌ شود.

ظروف سرو کافه و رستوران

کافه‌ ها، رستوران ها و هتل های بزرگ برای اینکه بتوانند تجربه فوق العاده لذتبخش و تکرار نشدنی به مشتریان خود بدهند. علاوه بر غذاهای با کیفیت و بهره‌ گیری از هنر آشپزی، نیاز به استفاده از ظروف سرو و پذیرایی خاص، شیک و خلاقانه نیز دارند. همین امر موجب شده است. تا رستوران‌ ها از تلفیق خلاقانه‌ انواع گوناگونی از ظروف سرو و پذیرایی با یکدیگر به میزبانی حرفه‌ ای از مشتریان خود بپردازند. ظرف سرو مناسب برای کافه‌ ها و رستوران‌ ها اغلب از جنس چوب و فلزات ساخته می‌ شوند. که این انتخاب موجب می‌ شود ظروف طول عمر بالاتری داشته باشند. و همچنین خسارت در زمان شستشوی ظروف و استفاده مکرر کاهش یابد.

ظروف-سرو

شیک‌ترین ظروف سرو و پذیرایی

بدون شک محبوب ترین ظروف سرو و پذیرایی از این ترکیب ساخته می‌ شوند، کریستال تلفیقی از شیشه (سیلیس) و سرب (اکسید پتاسیم) با درصدهای مشخص. ظروف کریستال دارای شفافیت و کیفیت خیلی بالایی علاوه بر ارزش مادی آن است. که این موضوع موجب شده است. تا ظروف ساخته شده از کریستال حتما در سبد خرید بانوانی که می‌ خواهند در میزبانی بی نظیر باشند قرار بگیرد.

ظروف کریستال دارای تنوع خیلی بالایی است که از لحاظ درصد خلوص با هم تفاوت دارند. خالص ترین کریستال، کریستال 24% می باشد. که از دهکده بوهمیا در کشور جمهوری چک برخواسته و از ترکیب خاک سیلیس خاص آن منطقه با اکسید پتاسیم تشکیل می‌شود. نماد تجاری بوهمیا چک همیشه مورد توجه علاقه‌مندان به ظروف کریستال بوده و حتی با توجه به قیمت بالاتر نسبت به سایر برندها این برند بی‌نظیر سهم خود را از بازار ظروف سرو و پذیرایی کریستال حفظ کرده است. پس از ظروف کریستال ، ظروف چینی و ظروف سرو ساخته شده از چوب نیز دارای محبوبیت بسیار بالایی هستند.

ظروف سرو چوبی به تازگی جای خود را در میان سایر ظروف سرو و پذیرایی باز کرده است؛ و با توجه به سبک طراحی خلاقانه و قیمت مناسب روز به روز محبوبیتش در میان مصرف کنندگان خانگی و هتل‌ها و رستوران‌ها بیشتر از گذشته می‌شود.

نتیجه‌گیری

با خواندن این مقاله شما یک آشنایی اولیه با ظروف سرو و پذیرایی پیدا کرده اید؛ اگر علاقه دارید اطلاعات بیشتری درمورد پذیرایی و ظروف سرو پیدا کنید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی رنگین کالا بروید تا با مجموعه از کالاهای مورد نیاز برای پذیرایی یک مهمانی و یا حتی یک جمع دونفر به همراه مشاوره رایگان با کمترین بودجه خانه خود را به یک کافه کوچک آمده ورود مهمان تبدیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *