اخبار و مقالات

ست قاشق و چنگال

ست قاشق و چنگال

ست قاشق و چنگال

یکی از اصلی ترین لوازم آشپزخانه ست قاشق و چنگال است. از آنجا که سرویس قاشق و چنگال از آن دسته کالاهایی است که تا مدت‌ ها از آن استفاده خواهید نمود و قیمت بالایی هم دارد، در زمان خرید بایستی به طور کامل دقت نمایید. این بار در «اخوان» برایتان از نکاتی می‌ گوییم که پیش از خرید قاشق و چنگال بایستی بدانید.

چرا سرویس قاشق و چنگال بخریم؟

همه ما برای وعده‌ های روزانه غذا از از قاشق و چنگال‌ های دم‌ دستی استفاده می‌ نماییم که می‌ توانند ساده یا فانتزی باشند. ولی اغلب برای ده دوازده نفر مهمان یا حتی بیشتر، دوست داریم قاشق و چنگال‌ هایی را سر سفره یا میز بچینیم که یک‌ دست باشند. به‌ ویژه ما ایرانی‌ ها به‌ شدت به ملزومات سرو غذا اهمیت می‌ دهیم. در نیتجه بهتر است به جای خریدن چند دست قاشق و چنگال جداگانه، یک سرویس کامل بخریم.

نکات مهم برای خرید ست قاشق و چنگال

تنوع طرح و رنگ قاشق و چنگال خیلی زیاد می باشد و هر کس با هر سلیقه‌ ای می‌ تواند طرح دلخواهش را پیدا نماید. به هر حال، طرح‌ های با جزئیات زیاد و خطوط منحنی یا گلدار یادآور طرح‌ های سنتی هستند و طرح‌ هایی یا خطوط صاف و مستقیم مدرن تر هستند. انتخاب طرح قاشق و چنگال به طور کامل به شما بستگی دارد. نکاتی که در این مطلب از آن ها صحبت خواهیم کرد به جنس، کیفیت و دوام محصول مرتبط می‌ باشد.

جنس

در گذشته بیشتر قاشق و چنگال‌ ها را از فلزاتی همانند نقره می‌ ساختند. ولی در حال حاضر قیمت نقره بسیار بالا است و به‌ همین‌ دلیل از مواد دیگری جهت تولید قاشق و چنگال استفاده می‌ نمایند. قاشق و چنگال‌ های امروزی اغلب از استیل (فولاد) ضد زنگ، تیتانیوم و ترکیب آن ها با نیکل، کروم ساخته می‌ شوند که البته ممکن است در آن ها از دسته‌ های چوبی، سرامیک و نظایر آن ها هم استفاده نمایند. قاشق و چنگال‌ های استیل هم به رنگ طبیعی استیل و هم به رنگ طلایی موجود هستند.

کیفیت و وزن

در حالت کلی هر چه قاشق و چنگال قرص‌ تر و با دوام تر باشد، بادوام‌ تر است. با این‌ حال تخمین کیفیت آن ها با چشم و لمس‌ کردن به همین راحتی‌ ها نیست. جهت اطمینان از کیفیت قاشق و چنگال‌ ها، می‌ توانید از ارقامی که روی بدنه یا بسته‌ بندی آن ها درج گردیده اند کمک بگیرید.

استیل‌ هایی که روی آن ها ارقام ۱۰٫۱۸ درج شده اند، از عالی‌ ترین کیفیت برخوردار هستند. این ارقام نشان می‌ دهند که در ساخت آلیاژ به کار رفته برای این قاشق و چنگال ۱۸ درصد کروم و ۱۰ درصد نیکل استفاده شده است. کروم موجب محافظت استیل در مقابل خوردگی و زنگ‌ زدگی می‌ گردد و مقدار مناسبی از نیکل این خاصیت ضد زنگ بودن را تقویت می‌ نماید.

علاوه‌ بر آن نیکل به فلز درخشندگی و جلای بیشتری می‌ دهد. کیفیت استیل استفاده شده در قاشق و چنگال برمبنای میزان کروم به نیکل تعیین می‌ گردد. در بازار علاوه بر کیفیت ۱۰٫۱۸، کیفیت‌های ۸٫۱۸ و  هم موجود است. عدد ۰٫۱۸ ۱۸ پایین‌ ترین کیفیت را دارد و احتمال خوردگی در آن به‌ علت نبود نیکل (به‌ عنوان تقویت‌ کننده) کمی بالاتر از دو ترکیب دیگر می باشد.

یک ترفند: آهن‌ ربا با خودتان ببرید! استیل ضد زنگ در صورت وجود نیکل جذب آهن‌ ربا نمی‌ گردد. اگر آهن‌ ربا به آن چسبید، بدانید سرویسی که دارید خریداری می‌ نمایید، چندان مرغوب نمیباشد.

از لحاظ وزن، بعضی قاشق و چنگال‌ ها سنگین‌ تر از انواع دیگر آن ساخته می‌ شوند. اغلب قاشق و چنگال‌ های سنگین‌ تر طرفداران بیشتری دارند، ولی انواع سبک‌ تر هم طرفداران خودشان را دارند. با این‌حال قاشق و چنگال‌ هایی که خیلی نازک و اغلب ارزان‌ قیمت میباشند ممکن است به راحتی خم شوند و یا بشکنند.

ست قاشق و چنگال

نکته:

 اگر قصد دارید قاشق و چنگال‌ ها را در ماشین ظرفشویی بشویید، بهتر است از نوع ضدخش آن بخرید. قاشق و چنگال‌ های معمولی یا با دسته‌ های چوبی جهت شستن با ماشین ظرفشویی مناسب نیستند. علتش این است که قسمت فلزی قاشق و چنگال‌ های معمولی که ضدخش نمی باشند به آسانی خش برمی‌دارد. آنهایی هم که دسته‌ های چوبی دارند، دسته‌هایشان بعد از مدتی قرار گرفتن در معرض پودر ماشین ظرفشویی خشک می‌ شود و ترک برمی‌دارد.

تعداد قطعات موجود در سرویس

در زمان خرید به تعداد قطعات موجود در سرویس توجه نمایید. البته کم تر سرویسی پیدا می‌ شود که تعداد بیشتر از سی چهل مهمان را پوشش دهد. اغلب برای تعداد زیاد مهمان‌ ها از روش‌ های دیگری جهت تهیه ملزومات سرو غذا استفاده می‌ نمایند. در نتیجه فقط بایستی بیشترین تعداد مهمان‌ هایی را که بیشتر اوقات ممکن است به منزلتان بیایند. و برایتان اهمیت دارند حساب نمایید. بر این اساس می‌ توانید سرویس‌ های ۶ نفره به بالا همانند ۱۲، ۱۸ و ۲۴ نفره را خریداری نمایید.

نکته:

 می‌ توانید به جای ست ۲۴ نفره دو ست ۱۲ نفره هم بخرید، ولی به این فکر کنید که با خرید دو سرویس، از هر یک قطعات اضافی که هرگز به کارتان نمی‌ آیند یک جفت خواهید داشت. از طرفی، قیمت یک سرویس ۲۴ نفره از دو سرویس ۱۲ نفره در شرایط یکسان ارزان‌ تر تمام می‌ شود.

اغلب برای حساب‌ کردن قطعات سرویس‌ ها از کلمه «پارچه» استفاده می‌ نمایند. برای مثال، یک سرویس ۲۰ پارچه اغلب برای چهار نفر و سرویس ۴۵ پارچه برای هشت نفر کفایت می‌ نماید. ولی در حالت کلی سرویس‌ های قاشق و چنگال از ۱۲ پارچه تا ۱۸۱ پارچه به بالا تولید می‌ گردند.

تعداد قطعات برای چند نفر مناسب است
۵ پارچه ۱ نفر
۲۰ پارچه ۴ نفر
۴۵ پارچه ۸ نفر
۶۲ پارچه ۱۲ نفر

اغلب هر یک از قطعات سرویس در جای مخصوص به خود قالب‌ بندی گردیده اند و اگر یک عدد از آن ها کم باشد به طور کامل مشخص می‌ گردد. فراموش نکنید حتما کلیه قسمت های جعبه را وارسی نمایید تا چیزی از آن کم نشده باشد (مخصوصا قطعات کم‌ تعداد و بزرگ‌ تر همانند کفگیر و ملاقه که می‌ توان آن ها را جداگانه به فروش رساند). البته در فروشگاه‌ های معتبر این اتفاق هرگز نمی‌افتد، ولی بهتر است احتیاط نمایید.

اجزای اصلی ست قاشق و چنگال

هر ست قاشق و چنگال اغلب قطعات اصلی را دارد. با این‌ حال برخی از مدل‌ ها ممکن است تمام موارد مورد نیازتان را نداشته باشند. از طرفی همیشه در سرویس قطعاتی همانند چنگال ویژه دسر، قاشق شکلات‌ خوری و قطعات فانتزی دیگری هست که شاید هرگز استفاده نشوند. به این دلیل که به راحتی با چنگال و قاشق‌ های دیگر جایگزین می‌ گردند. برای قطعات اضافی کاری نمی‌ توانید بکنید. ولی اگر قطعه‌ ای هست که در سرویس انتخابی شما موجود نیست، آن را همان موقع تهیه نمایید و جداگانه بخرید. زیرا ممکن است بعدها دیگر مدل آن را پیدا نکنید.

قاشق

اصلی ترین انواع قاشق که بایستی در ست قاشق و چنگال موجود باشند عبارتند از:

نوع قاشق اندازه تعداد
قاشق غذاخوری معمولا از بقیه قاشق‌ها بزرگ‌تر است یک دست
قاشق سوپ‌خوری کمی از قاشق غذاخوری کوچک‌تر و گودتر است یک دست
قاشق شربت‌خوری باریک و بلند است و برای هم‌زدن شربت به کار می‌رود یک دست
قاشق چای‌خوری یا قهوه‌خوری کوتاه‌ترین و کوچک‌ترین قاشق سرویس هستند یک دست

بعضی از سرویس‌ ها قاشق بستنی‌ خوری و قاشق دسر هم دارند.

نکته: در این جدول‌ ها، منظور از یک دست، در سرویس‌ های ۶ نفره ۶ عدد، در سرویس‌ های ۱۲ نفره ۱۲ عدد و در سرویس‌ های ۲۴ نفره ۲۴ عدد از هر یک است.

چنگال

نوع چنگال اندازه تعداد
چنگال غذاخوری معمولا از بقیه چنگال‌ها بزرگ‌تر و شاخه‌های آن کشیده‌تر است یک دست
چنگال سالاد کمی از چنگال غذاخوری کوچک‌تر است یک دست
چنگال دسر تقریبا به طول چنگال سالاد است با این تفاوت که کمی نازک‌تر است یک دست
چنگال مخصوص سرو ماهی به طول یک چنگال غذاخوری است اما معمولا نازک‌تر است یک دست

اغلب سرویس‌ها (به‌ ویژه سرویس‌ های جدید) چنگال‌ های متنوعی دارند. چنگال غذاخوری بلند میباشد و شاخه‌ های آن کشیده است. برای مثال، چنگالی که خیلی کوچک‌ تر و دارای دو شاخه است جهت خوردن لابستر (نوعی خرچنگ) استفاده می شود. چنگال‌ های مخصوص خوردن صدف و حلزون کوچکتر هستند و شاخه‌ های آن ها گردتر و کوتاه‌ تر است. چنگال‌ های ویژه صدف و لابستر شاید در ایران کاربرد خیلی کمتری داشته باشند.

ست قاشق و چنگال

کارد

نوع کارد اندازه تعداد
کارد غذاخوری معمولا از بقیه کاردها بزرگ‌تر است و نوک آن حالت منحنی دارد یک دست
کارد مخصوص برش کرده و پنیر از کارد غذاخوری کوچک‌تر است و نوک آن منحنی است یک دست
کارد مخصوص سرو ماهی به اندازه کارد غذاخوری است. اما نوک این کارد شکل خاصی دارد که برای جداکردن پوست ماهی در خوراک‌هایی که ماهی با پوست و استخوان سرو می‌شود مناسب است. یک دست
کارد استیک به اندازه یک کارد غذاخوری است اما دارای دو بخش تیز در قسمت تیغه است: تیغه دندانه دار (اره‌مانند) و تیغه معمولی یک دست

کارد غذاخوری در قدیم در ایران کم تر استفاده می‌ شد و بیشتر برای خوردن میوه به کار می‌ رفت، ولی در حال حاضر که غذاهای خارجی در ایران رواج یافته اند کاردها هم کاربرد بیشتری پیدا کرده است.

بیشتر برای ما ایرانی‌ ها کارد غذاخوری همان کارد میوه‌ خوری می باشد. ولی اگر تمایلی ندارید از کاردهای سرویس تان برای خوردن میوه استفاده نمایید، کاردهای میوه‌خوری را جداگانه (۶ تایی) بخرید. در برخی از سرویس‌ ها مخصوصا سرویس‌ های ایرانی کارد میوه‌خوری جداگانه هم هست.

سرویس‌ ها کارد مخصوص آشپزخانه هم ندارند و بایستی آن ها را جداگانه تهیه نمایید.

ابزار سرو غذا

نام اندازه تعداد
ملاقه برای سوپ و خورشت بزرگ و بلند و گود است به مدل سرویس بستگی دارد، اما معمولا یک یا دو عدد است
قاشق بزرگ برای کشیدن غذا بزرگ و کشیده هستند اما گودی آنها کمتر از ملاقه است به مدل سرویس بستگی دارد، اما معمولا یک یا دو عدد است
کفگیر برای برنج بزرگ و مسطح است به مدل سرویس بستگی دارد، اما معمولا یک یا دو عدد است
چنگال بزرگ برای کشیدن غذا به اندازه قاشق مخصوص کشیدن غذا بزرگ است به مدل سرویس بستگی دارد، اما معمولا یک یا دو عدد است

سایر ابزاره شامل کارد مخصوص برش‌ دادن پنیر، ابزار برای برش کیک، قاشق با سرِ گرد مخصوص سرو بستنی، انبر مخصوص یخ، انبر مخصوص سالاد و بسیاری از اقلام ریز و درشت دیگر که هر یک کاربرد مخصوصی دارند.

نوع جعبه سرویس قاشق و چنگال

ست قاشق و چنگال بیشتر به دو صورت عرضه می گردند.

  • نوع چمدانی یا سامسونتی با روکش جیر، چرم و نظایر آن؛
  • نوع کنسولی که شبیه میز است و پایه دارد.

فرق آن ها در این میباشد که استفاده از نوع کنسولی آسان تر است، به این دلیل که در یک مکان ثابت قرار می‌ گیرد و مجبور نیستید آن را جا به‌ جا نمایید. ولی سرویس کنسولی جای بیشتری را اشغال می‌ نماید و بایستی برای آن فضای کافی در منزل‌ تان داشته باشید. در زیر یک نوع کنسولی سرویس قاشق و چنگال را مشاهده می‌ نمایید:

بودجه

ست قاشق و چنگال بسته به نوع برند، کیفیت، تعداد قطعات و نیز سامسونتی یا کنسولی بودن آن در قیمت‌ های گوناگونی عرضه می‌ گردند. بودجه‌ تان را در نظر بگیرید و با توجه به آن خرید نمایید.

معروف‌ ترین برندهای ست قاشق و چنگال و محدوده قیمتی آن ها

از معروف‌ ترین و معتبرترین برندهای خارجی که در ایران محبوب‌ هستند می‌ توان به برندهای سولایتر ایتالیا، زولینگن آلمان، ام جی اس، دالتون، جامبو و نظایر آنها اشاره داشت که قیمت‌ های بالایی هم دارند. از برندهای ایرانی می‌ توان ناب استیل، پاشا و ایران استیل را نام برد که ناب استیل از محبوبیت بیشتری برخوردار میباشد.

در حالت کلی برندهای خارجی از برندهای ایرانی گران‌ تر هستند. با این‌ حال هر یک از برندها برای هر مدلی که عرضه می‌ نمایند قیمت‌ های متفاوتی دارند. این تفاوت قیمت به علت کیفیت متفاوت برندها است. ولی در تعیین قیمت سرویس قاشق و چنگال علاوه بر کیفیت، تعداد قطعات آن ها هم نقش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *