اخبار و مقالات

همه چیز در مورد خرید ظروف گرانیتی

خطرات ظروف گرانیتی

خرید ظروف گرانیتی

چند سالی است که جهت ساخت ظروف آشپزخانه از پوششی به‌ نام گرانیت به کار می رود. در حقیقت این پوشش همان تفلون با دوام و ماندگاری بیشتر می باشد که با سرامیک ترکیب شده است. ظروف گرانیتی به‌ علت کاهش استفاده از روغن جهت پخت غذا و نچسب بودن نسبت به سایر ظرف‌ های آشپزخانه شامل محبوبیت ‌بیشتری می باشند. با این ­‌حال بعضی افراد بر این باورند که پوشش گرانیت می‌ تواند برای سلامت انسان مضر باشد. به همین‌ دلیل ما در این مقاله قصد داریم همه چیز در مورد خرید ظروف گرانیتی را مورد بررسی قرار دهیم و آن‌ ها را با انواع دیگر ظرف‌ های آشپزخانه مقایسه نماییم.

آیا ظروف گرانیتی همان ظروف تفلون هستند؟

در گذشته جهت پخت غذا از ظرف‌ های مسی یا فلزی به کار برده می شد که این ظروف روی رنگ و طعم غذا تاثیر داشتند. امروزه ظرف‌ های سرامیکی و گرانیتی بخش بسیاری از بازار لوازم آشپزخانه را به خود اختصاص داده‌ اند. در حالی که برخی تصور دارند که ظـروف گرانیتی برای انسان مضر است و حتی سرطان‌ زا میباشد.

ممکن است این سوال برای افراد زیادی پیش بیاید که ظروف گرانیتی همان ظروف تفلونی می باشند؟ همانگونه که در ابتدای متن نیز به این موضوع اشاره کردیم ظرف گـرانیتی تلفیق سرامیک و تفلون می باشد ولی دارای ماندگاری و دوام بیشتری می باشد.

برخی از فروشندگان نیز برای بازار گرمی ادعا دارند که این ظرف‌ ها از سنگ گرانیت ساخته می‌ شوند. ولی این ادعا به طور کامل غلط بوده و تنها تشابه اسمی می باشد. جنس این ظروف به هیچ‌ عنوان به سنگ گرانیت ربطی ندارد. قیمت محصولاتی مانند قابلمه گرانیتی، تابه گرانیتی و… در مقایسه با ظرف‌ های دیگر آشپزخانه بیشتر بوده ولی دوام بیشتری دارند. عمر مفید این ظروف حدود پنج سال می باشد که در صورت استفاده درست میتوان سالیان بیشتری از آن‌ ها استفاده شد.

خطرات خرید ظروف گرانیتی

یکی از اصلی ترین مسائلی که موجب شده است خریداران در خرید ظر‌وف گرانیتی دچار تردید شوند، شنیدن صحبت‌ های درباره ی خطرات خرید ظروف گرانیتی می باشد. این سوال برای هر فردی پیش بیاید که آیا ظرف گرانـیتی برای انسان خطرناک می باشد؟ نیاز است بدانید که پایه این ظروف از آلومینیوم می باشد. همین موضوع موجب شده تا افراد در زمان پخت‌ و پز نگران باشند که مواد سمی وارد غذا آن‌ ها شود.

مردم رو‌ز‌ به‌ روز بیشتر به زندگی سالم روی آورده و ترجیح می‌ دهند از قابلمه‌ های مسی یا فلزی به کار ببرند. به این دلیل که بیشتر افراد بر این باور هستند که ظروف گرانیـتی می‌ تواند جهت سلامتی انسان و همچنین محیط زیست خطرات فراوانی داشته ­باشد. این درحالی است که ظروف مسی، فلزی، استیل و… نیز علاوه‌ بر این‌ که شرایط آشپزی را خیلی دشوار تر می‌ سازد، ممکن است نسبت به مواد‌ غذایی واکنش نشان داده و روی عطر، طعم و رنگ غذا نیز تاثیرات بدی داشته باشند.

نیاز است بدانید که برای ساخت ظروف گرانیتی از روکش‌ های شیشه‌ ای و هسته آلومینیومی به کار می رود. همچنین روکش گرانیتی بدون مواد شیمیایی بوده و نسبت به مواد‌غذایی گوناگون هیچ واکنشی ندارد. این امر موجب شده تا ظرف‌ های گرانیتی روی مواردی مانند عطر، طعم و رنگ غذا تاثیر نداشته و ارزش غذایی آن‌ ها حفظ گردد.

خطرات ظروف گرانیتی

عمر مفید ظروف گرانیتی چه‌ قدر است؟

در واقع ظروف گرانیتی به هرگز از سنگ گرانیت ساخته نشده و تلفیقی از سرامیک و تفلون هستند. این ظروف دارای مقاومت بیشتر و عدم چسبندگی است. همانگونه که در قسمت های قبلی بیان شد، متوسط عمر مفید ظرف‌ های گرانیتی حدود پنج سال است. ولی این مدت‌ زمان به طور کامل به نحوه استفاده بستگی دارد و ممکن است کمتر یا ‌بیشتر شود.

شما میتوانید با توجه به چند نکته ساده و کلیدی سالیان بسیاری جهت پخت‌ و پز از ظروف گرانیتی خود استفاده‌ نمایید. این نکات عبارت هستند از:

  • استفاده از ظروف چوبی جهت درست کردن غذا مانند کفگیر یا قاشق چوبی
  • استفاده از پدهای نرم و لطیف برای شست‌ و شو ظروف گرانیتی
  • عدم قرار دادن ظرف در مدت‌ زمان طولانی در حرارت بالا

آیا ظروف‌ گرانـیتی سرطان‌ زا هستند؟

ظروف گرانـیتی امروزه جایگزین ظرف‌ های خطرناک که در قسمت های قبلی به‌ آن‌ ها اشاره نمودیم، هستند. در پاسخ به این سوال که آیا ظروف گرانیتی سرطان‌ زا هستند؟ نیاز است تا دوباره به بحث قبلی اشاره نماییم. همانگونه که بیان شد، خیلی از مردم بر این باورند که ظرف‌ های گرانیتی از سنگ گرانیت ساخته می‌ شوند. ولی این تصور کاملا اشتباه بوده و فقط بین سنگ گرانیت و ظرف گرانیتی تشابه اسمی وجود دارد.

بعضی از مردم مقالاتی را درباره ی خطرات گرانیت و سرطان‌ زا بودن آن مطالعه نموده اند، به‌ همین دلیل معتقدند که خطرات ظـروف گرانیتی برای بدن انسان فراوان است و باعث بروز سرطان در افراد می‌ شود. در نهایت می توان به این نتیجه رسید که این وسایل پخت‌ و پز هیچ ضرری برای افراد نخواهند داشت. به این دلیل که ساختار آن‌ ها تلفیقی از سرامیک و تفلون می باشد.

مزایا خرید ظروف گرانیتی

استفاده از ظروف گرانیتی می‌ تواند مزایا بسیاری را به‌ همراه داشته‌ باشد. این مزیت‌ ها عبارت هستند از:

  • نچسب بودن

ظروف گرانیتی از تفلون و سرامیک ساخته می‌ شوند. این دو مواد نیز دارای خاصیت ضدچسبندگی است و مواد غذایی به‌ هیچ عنوان به آن‌ ها نمی‌ چسبند. امروزه ظرف گـرانیتی دارای بیشترین سطح نچسبی در بین دیگر ظروف پخت‌ و پز می باشد.

  • مقاومت و ماندگاری بالا در برابر حرارت

در قسمت قبلی نیز ذکر شد که جهت ساخت ظرف‌ های گرانیـتی از سرامیک استفاده شده که دارای مقاومت بسیاری در مقابل حرارت است.

  • غیرسمی بودن

سازندگان این ظروف ادعا می‌ کنند که از تفلون غیر سمی برای ساخت استفاده می‌ نمایند که به‌ هیچ عنوان موجب مسموم شدن مواد غذایی نمی‌ شوند.

معایب ظرو‌ف گرانیتـی

درست مثل محصولات دیگر، این نوع ظروف درکنار مزیت‌ هایی که دارند، از معایبی برخوردار می باشند. معایب ظرف‌ های گرانیتی عبارت هستند از:

  • به‌ علت اینکه این ظروف لایه بسیار نازکی دارند، نمی‌ توانند برای مدت زمان زیادی گرما را حفظ نمایند.
  • در زمان پخت‌ و پز با این ظروف باید حتما از وسایلی مانند کفگیر یا قاشق چوبی استفاده شود.
  • ظاهر این ظروف برای خریداران چندان جذابیتی ندارد.

خطرات ظروف گرانیتی

تفاوت ظروف گرانیتی با ظروف تفلون

شست‌ و شو ظروف تفلون خیلی راحت است و مواد غذایی خیلی سریع از سطح آن پاک می‌ شود. ولی دوام  و ماندگاری بالایی ندارد و ممکن است روی مواد‌ غذایی تاثیر داشته‌‌ باشند. ظـروف گرانیتی در برابر عوامل گوناگون مانند خراشیدگی، ضربه و… از مقاومت بیشتری نسبت به ظروف تفلون برخوردار می باشند.

تفاوت ظروف سرامیکی با گرانیتی

سازندگان ظروف سرامیکی ادعا دارند که این محصولات از لحاظ نچسب بودن با ظـروف گرانیتی برابری نموده و بی‌خطرتر هستند. ولی بر اساس تحقیقات انجام گرفته مشخص شده که در تولید لوازم آشپزخانه سرامیکی به‌ علت اینکه در آن‌ ها از لعاب و کوره به کار برده می شود، به سرب آلوده هستند. این درحالی است که در ساخت ظرف گرانیتی به هیچ‌ وجه چنین موردی وجود ندارد. همچنین وسایل سرامیکی خیلی سریع‌ تر از محصولات گرانیتی خاصیت نچسب بودن خود را از دست می‌ دهند.

مقایسه ظروف چدنی با گرانیتی

در زمان‌ های قدیم استفاده از ظروف چدنی خیلی رایج بود. ولی آشپزی با این ظروف دردسرهای بسیاری به‌ همراه دارد. این نوع محصولات ظاهر زیبایی ندارند و در مدت‌ زمان کمی دچار زنگ‌ زدگی می‌ گردند. همینطور بدون خاصیت نچسب بودن هستند که این موضوع موجب سخت شدن شست­شو آن­ ها می‌ گردد. ولی ظـروف گرانیتی دارای هیچ‌ یک از مشکلات ذکر شده نیستند.

تفاوت خرید ظروف گرانیتی با استیل

بایستی بگوییم که از نظر سلامتی ظروف استیل گزینه مناسبی است ولی شست‌ و‌ شو آن‌ ها کمی سخت می باشد. همچنین آشپزی در این ظروف دشواری‌ های خود را دارد. به این دلیل که حرارت به‌ صورت یکسان در همه ی بخش ها پخش نمی‌ شود. این درحالی است که هیچ‌ یک از این موارد در ظروف گرانیتـی مشاهده نمی‌ شود‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *